Anton Bruckner - w stronę symfonii

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2025 15:00
Stworzenie symfonicznego uniwersum zajęło Brucknerowi, nie siedem dni, ani nawet nie siedem lat, ale połowę długiego życia.
Uniwersytet im. Antona Brucknera
Uniwersytet im. Antona BruckneraFoto: Shutterstock/Similar

W drugim odcinku brucknerowskeigo cyklu Giganci poznamy jego drogę do I Symfonii, przyglądając się zarazem proto-symfoniom, tym anulowanym, noszącym nieco nieadekwatne numery porządkowe 00 i 0.


Posłuchaj
59:52 PR2_Bruckner_2025_01_13_Giganci.mp3 Bruckner - w stronę symfonii (Giganci/Dwójka)

 

***

Dlaczego, tak naprawdę, warto i trzeba grać Bruckenra? Dlaczego warto słuchać jego muzyki i gdzie kryje się prawdziwe źródło jej wielkości? To pytania, na które staram się znaleźć przekonujące i potwierdzające odpowiedzi w ciągu najbliższych ośmiu spotkań w tym właśnie cyklu.

Andrzej Sułek

***

***

Tytuł audycji: Giganci – sylwetki i dzieła wielkich twórców

Prowadzenie: Andrzej Sułek

Data emisji: 12.01.2025

Godzina emisji: 14.00

dz

Czytaj także

Bruckner i Szymanowski – dwa oblicza duchowości

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2024 11:56
Na trzy i pół miesiąca przed 200. rocznicą urodzin Antona Brucknera, 18 maja 2024 roku, w Warszawie i Berlinie przypadkowo zabrzmiał ten sam utwór jubilata – III Symfonia w pierwszej wersji z 1873 roku. W stolicy Niemiec Berlińskich Filharmoników poprowadził François-Xavier Roth, w Warszawie Orkiestrę Filharmonii Narodowej – 60-letni świetny duński kapelmistrz, uczeń Normana Del Mara, Franco Ferrary i Leonarda Bernsteina – Thomas Dausgaard. Pikanterii warszawskiemu koncertowi dodawał fakt, że utwory Brucknera zostały zestawione ze "Stabat Mater" Karola Szymanowskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Anton Bruckner - narodziny giganta

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2025 15:00
Gdy spoglądamy na dziewięć numerowanych i dwie anulowane Symfonie Antona Brucknera - określenia "gigant" i "gigantyczne" nasuwają się same. Wydaje się, że nie ma lepszego bohatera cyklu Giganci niż właśnie on. Ale wielkości i znaczenia kompozytora nie mierzy się stoperem. Symfonii nie wykonuje się dlatego, że są dłuższe od dokonań konkurencji, a ich partytury - bardziej skomplikowane.  
rozwiń zwiń