W środę usłyszeliśmy koncerty skrzypcowe Wieniawskiego i Szostakowicza w interpretacji 19-letniego Japończyka Araty Yumiego. Tego samego wieczoru wystąpiła So-Young Yoon, potwierdzając wykonaniem partii solowej w Koncercie skrzypcowym d-moll Sibeliusa pozycję faworytki poznańskiego konkursu.
Wczoraj w Auli UAM z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej zagrali Aylen Pritchin oraz Stefan Tarara. Obok obowiązkowego koncertu patrona konkursu (obaj wybrali I Koncert skrzypcowy fis-moll, op. 14) młodzi artyści zagrali również w Koncercie skrzypcowym D-dur Czajkowskiego (to Aylen Pritchin) oraz – niemiecki skrzypek wybrał podobnie jak So-Young Yoon – w koncercie Sibeliusa. W tym ostatnim przypadku była interesująca sposobność do porównania interpretacji dwóch chyba najwyżej, przynajmniej jak dotychczas, ocenianych finalistów.
Posłuchaj nagrań z pierwszego oraz z drugiego dnia IV etapu.
Dziś wieczorem usłyszmy ostatnie finałowe wykonania: Miki Kobayashi wykona partię solową w II Koncercie skrzypcowym d-moll Wieniawskiego i w I Koncercie skrzypcowym a-moll Szostakowicza. Erzhan Kulibaev wystąpi również w II Koncercie d-moll patrona konkursu oraz w Koncercie skrzypcowym D-dur Czajkowskiego.
Początek transmisji na antenie Dwójki o godz. 18. Późnym wieczorem zaś – ogłoszenie wyników Konkursu Wieniawskiego. Relację z Poznania – podsumowania, opinie, wrażenia – rozpoczynamy o 23.
Jutro natomiast wielki koncert laureatów. Na transmisję zapraszamy o godz. 20.
Ostatnim aktem XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego będzie – uwaga – koncert Maxima Vengerova. Na transmisję z tego nadzwyczajnego wydarzenia zapraszamy w niedzielę o 19.
Maxim Vengerov
Prowadzący czwartkową relację na antenie Dwójki, Jacek Hawryluk i Adam Suprynowicz, rozmawiali z Agatą Szymczewską, zwyciężczynią Konkursu Wieniawskiego sprzed pięciu lat. Artystka, która, jak przypomniała, wykonywała w finale również koncert Sibeliusa, podzieliła się swymi wrażeniami z ostatnich występów. – Mieliśmy już do czynienia z naprawdę wspaniałymi kreacjami – podkreślała, wysoko oceniając zarówno środowy występ So-Young Yoon, jak i wykonanie Stefana Tarary. – Nauczyłam się w trakcie tego konkursu już bardzo wiele – dodawała polska skrzypaczka. – Kilka osób już mnie szalenie zainspirowało. Aby dowiedzieć się, dlaczego Agata Szymczewska denerwuje się, słuchając wystąpień Aylena Pritchina, czy też: na koncert którego spośród tegorocznych finalistów wybrałaby się najchętniej – wystarczy wysłuchać całej rozmowy.
Z Markiem Pijarowskim, dyrektorem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej, rozmawiała Agata Kwiecińska. Dyrygent orkiestry towarzyszącej tradycyjnie występom finałowym Konkursu Wieniawskiego (od roku 1952 – początku poznańskiej historii Konkursu) opowiadał o szczególniej, czasem niełatwej współpracy z młodymi artystami (za niektórymi trudno nadążyć…), o wyjątkowym, muzycznym spotkaniu z Maximem Vengerovem.
Przedstawiliśmy również rozmowę z jednym z jurorów – Pawłem Vernikovem, który odpowiadał na tak trudne, jak sam przyznał, pytania jak kwestia kryteriów oceny finalistów konkursu czy też wzbudzająca kontrowersje sprawa zmiany w systemie oceniania. – Nie ma doskonałego sposobu oceniania, w ogóle to bardzo trudna sztuka – podkreślał. – Tak naprawdę zamiast konkursów wolałbym chodzić na koncerty – przyznał rosyjski juror. Vernikov wyraził także swój żal, że nikt z polskich skrzypków nie dostał się do finału. Jak mówił, uczestnicy z Polski byli bardzo dobrzy, ale niestety grali nierówno.
Zapraszamy do wysłuchania rozmów.