Chiński raj dla architektów

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2013 14:50
- Projekt nowej siedziby chińskiej telewizji jest tak odważny, że nie chciały go u siebie władze Berlina ani Nowego Jorku - opowiadała w Dwójce Katarzyna Pawlak, autorka książki "Za Chiny Ludowe".
Audio
  • Rozmowa z Katarzyną Pawlak, autorką książki "Za Chiny Ludowe" (Przestrzenie kultury/Dwójka)
  • Rozmowa z prof. Góralczykiem na temat książki "Wielki głód - tragiczne skutki polityki Mao 1958 -1962" (Przestrzenie kultury/Dwójka)
  • Rozmowa z Marią Kruczkowską o książce Hesslera ”Przez drogi i bezdroża - podróż po nowych Chinach” (Przestrzenie kultury/Dwójka)
po prawej nowa siedziba chińskiej telewizji. budynek ze względu na kształt określany jest mianem Wielkich Spodni
po prawej nowa siedziba chińskiej telewizji. budynek ze względu na kształt określany jest mianem "Wielkich Spodni"Foto: PAP/EPA/OLIVER WEIKEN

W ”Przestrzeniach kultury", z podtytułem "Literatura non – fiction ”, wybraliśmy się do dzisiejszych Chin śladem trzech niedawno wydanych w Polsce książek poświęconych Państwu Środka.

Gościem w studiu Dwójki była Katarzyna Pawlak, autorka reportażu ”Za Chiny Ludowe”. Jej książka to zbiór migawek z chińskiej codzienności.

/

W Chinach polska tłumaczka i socjolożka mieszkała przez dłuższy czas w dwóch miastach molochach: 20 milionowym Pekinie i najludniejszym chińskim mieście, Szanghaju (ponad 23 miliony mieszkańców). Choć niektóre z ich charakterystycznych dzielnic znalazły się na kartach jej książki, to trudno byłoby traktować ją jako przewodnik. - Proszę się nie dziwić, jeśli jakieś miejsce przez mnie opisane już nie istnieje. To nie znaczy, że konfabuluję. Po prostu rozwój Chin zapiera dech w piersiach, ale jest też trochę zatrważający - mówił gość Katarzyny Nowak.
Dzięki tej budowlanej dynamice Chiny są dziś idealnym miejscem dla architektów z wizją, gdyż w kraju tym nie ograniczają ich żadne reguły. Jednym z tych, którzy skorzystali z tej szansy jest Rem Koolhas, projektant  delirycznych "Wielkich Spodni", czyli nowej siedziby chińskiej telewizji w Pekinie. Główny budynek tworzą dwie masywne, mające 234 metrów wysokości wieże w kształcie przekrzywionych liter „Z”, połączone ze sobą łącznikami u podstawy i wierzchołka. - Projekt jest tak odważny, że nie chciały go u siebie władze Berlina ani Nowego Jorku - dodała.

 

W audycji autorka dzieliła się też swoimi spostrzeżeniami na temat zmian w chińskiej mentalności.- Tamtejszy fryzjer nie chciał uwierzyć, że u nas nie trzeba mieć 80-metrowego mieszkania, by móc się ożenić - śmiała się. W związku z modernizacją kraju i coraz większym poziomem konsumpcji Chińczycy zaczynają się zastanawiać, po co im tak ciężka praca i nie przystające do dzisiejszego świata zwyczaje. - Oni też chcą mieć coś z życia dla siebie - podsumowywała.

Szanghaj
Szanghaj

W ”Przestrzeniach kultury” rozmawialiśmy również o dwóch innych książkach na temat Chin.
Profesor Bogdan Góralczyk opowiadał o głośnej książce ”Wielki głód - tragiczne skutki polityki Mao 1958 -1962” holenderskiego autora Franka Diköttera. – Do niedawna był to temat tabu, dopiero teraz wzięli się za niego akademicy. Pozycja o największym we współczesnej historii głodzie spowodowanym przez szaleństwo władzy jest niełatwa w czytaniu – uprzedzał.

Z kolei książkę autorstwa Petra Hesslera ”Przez drogi i bezdroża - podróż po nowych Chinach” przedstawiała w "Dwójce" Maria Kruczkowska. - W Stanach Zjednoczonych powstają góry książek na temat Chin. Ta jest jedną z najlepszych - mówiła.

Audycję przygotowała Katarzyna Nowak.

kw

Zobacz więcej na temat: Chiny literatura
Czytaj także

Cała sztuka to zatrzymać widza w teatrze bez ścian

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2013 17:00
W Warszawie rozpoczął się właśnie Międzynarodowy Festiwal "Sztuka Ulicy" (29-30 czerwca, 5-7 lipca) w Dwójkowych "Przestrzeniach kultury" rozmawialiśmy z mistrzami teatru plenerowego o historii, specyfice i znaczeniu tej sztuki w Polsce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dlaczego wrocławski dworzec jest morelowy?

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2013 11:00
Gmach dworca kolejowego we Wrocławiu poddano w ostatnich latach generalnemu remontowi. Kto jednak zdecydował o dyskusyjnym, według wielu, kolorze neogotyckiego budynku? O modernizacji polskich dworców kolejowych dyskutowaliśmy w Dwójce.
rozwiń zwiń