- Wielowarstwowość i wielowątkowość tego utworu wydała mi się naprawdę interesująca - powiedział Jacek Tyski, choreograf, a zarazem solista Polskiego Baletu Narodowego. - "Hamlet" chodził za mną długo. To bardzo uniwersalny temat i daje realizatorowi ogromne możliwości. Nie chciałem robić tego spektaklu tylko po to, by pokazać kroki baletowe lub tancerza w ruchu. Według mnie tę skomplikowaną materię trzeba wyrazić czymś więcej, niż piękną formą tańca. Dlatego chcę wprowadzić do tego baletu elementy teatru, monologu i ciszy - dodał.
Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, przywołał słowa Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego, który powiedział, że "Szekspir jest najwspanialszym librecistą baletowym". - Powstało wiele baletów na motywach dramatów Szekspira - mówił. - Tylko w naszym repertuarze jest "Sen nocy letniej", a w marcu będziemy mieli "Romea i Julię" w mojej choreografii. Teraz "Hamlet" otwiera nasz sezon. Stworzenie baletu opartego na dramacie Szekspira to bardzo trudne i ambitne zadanie, lecz Jacek Tyski nie jest debiutantem jako twórca spektakli baletowych. Co ciekawe, nie wiedział on, że planujemy w przyszłości stworzyć cykl Szekspirowski. Jego "Hamlet" to zatem szczęśliwy zbieg okoliczności - powiedział.
Przygotowaniom do premiery przyglądała się Barbara Schabowska. Zapraszamy do wysłuchania jej rozmów z Jackiem Tyskim, Krzysztofem Pastorem, a także z solistami baletu: odtwórcą głównej roli Sergeyem Popovem, Aleksandrą Liashenko grającą Ofelię oraz Magdaleną Ciechowicz, wcielającą się w Gertrudę.