Bransoleta księżnej Klary, 1596, złoto, emalia;
Muzeum Narodowe w Szczecinie
– Mamy imponującą kolekcję ponad 150 tysięcy muzealiów, od czasów prehistorycznych, przez zabytki sztuki średniowiecznej, nowożytnej, związanej z mecenatem dworu książąt pomorskich, aż do XIX-wiecznej historii Szczecina, gdy miasto stawało się ważnym portem – powiedział dr Dariusz Kacprzak, historyk sztuki, muzeolog i muzealnik, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego w Szczecinie. – Dwoma filarami naszych zainteresowań jest więc zarówno kultura i tradycja mieszczańska, jak i tradycja książęca – dodał.
Gmach Muzeum Narodowego zaprojektowany został przez miejskiego architekta Wilhelma Meyera-Schwartau. – Był on przedstawicielem bardziej XIX-wiecznego sposobu myślenia o architekturze, jednak w tym obiekcie - jednym z ostatnich zaprojektowanych przez siebie - zaczął pokazywać propozycje charakterystyczne dla modernizmu – opowiadał dr Szymon Piotr Kubiak, kierownik Działu Sztuki Europejskiej 1800-1945. – W budynku muzeum możemy oglądać typowe przykłady niemieckiej aranżacji wnętrz użyteczności publicznej z 1910 r. – mówił.
Magdalena Lewoc, kierownik Oddziału Muzeum Sztuki Współczesnej, w "Notatniku Dwójki" opowiadała natomiast o kolekcji, która w Muzeum Narodowym w Szczecinie powstawała od 1946 r. – Jest ona zakorzeniona w bolesnych doświadczeniach wojennych, ale także w budowaniu muzealnictwa i polskiej tożsamości w regionie zachodniopomorskim – powiedziała. – Mamy m.in. bardzo rozbudowany zbiór marynistyczny, który w różnorodny sposób podejmuje tematykę morza jako pewnego rodzaju wyobrażenia, doświadczenia optycznego oraz egzystencjalnego, a także metaforę – dodała.
Wystawa "Złoty wiek Pomorza. Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII wieku"; fot. Muzeum Narodowe w Szczecinie
W pierwszej audycji z nowego cyklu Dwójki "Sezamy pełne skarbów. Polskie Muzea Narodowe" z pracownikami Muzeum Narodowego w Szczecinie rozmawiała Hanna Maria Giza.
mc/jp