Andrzej Kreuzt-Majewski. Scenograf u progu świątyni

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2012 15:30
- Nigdy nie pracowałem z miernotami, zawsze pracowałem z wielkimi artystami i co więcej, byłem przez tych ludzi uznawany za równorzędnego - mówi w archiwalnym nagraniu Andrzej Kreuzt-Majewski.
Andrzej Kreutz-Majewski
Andrzej Kreutz-Majewski Foto: Andrzej Rybczyński/PAP

Jego najbardziej znacząca realizacja to "Elektra" w Operze Paryskiej. - Dość długa droga przed tym, który dobije progu tej świątyni sztuki - opowiadał. - W czasie prób bardzo zeszczuplałem. W garderobie przyfastrygowano mi pośpiesznie smoking. Na scenie, potknąłem się na swoim własnym podeście, w pewnym momencie poczułem jak trzasnęły na mnie te fastrygi i portki nie dość pewnie zaczęły się na mnie zachowywać... - opowiada w "Notatniku Dwójki".
>>> Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda praca scenografa
Kreuzt-Majewski ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych (1959) i Akademię Sztuk Pięknych w Rzymie (1962). Był twórcą około 160 scenografii w teatrach operowych i dramatycznych Polski i świata. Był wybitnym scenografem.
Najbardziej znaczące realizacje zagraniczne artysty to "Samson i Dalila" Saint-Saënsa (Opera w Kolonii), opery Richarda Straussa: "Salome" (Covent Garden w Londynie) i "Elektra" (Opera Hamburska, Opera Paryska, Teatro Sao Cárlos), "Gra w zabijanego" Ionesco (Burgtheater w Wiedniu), "La Passione" (Piccolo Teatro di Milano), "De temporum fine comoedia" Orffa (Festiwal w Salzburgu) "Dafnis i Chloe" Ravela (Bühnen der Stadt Bonn), "Jeremiasz" Ebena (Národni Divadlo w Pradze) oraz "Don Giovanni" Mozarta (Théatre Municipal w Luksemburgu). Był laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień.
Andrzej Kreuzt-Majewski zmarł 28 lutego 2011 roku.

 

usc