"Szekspir jest najwspanialszym librecistą baletowym"

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2013 17:19
- Czytając "Hamleta" chciałem skupić się na ciszy między słowami. Właśnie ona napędza mój tok myślenia - mówił w Dwójce choreograf Jacek Tyski, twórca spektaklu baletowego na motywach dramatu Szekspira w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
Audio
  • Twórcy i soliści Polskiego Baletu Narodowego opowiadają o spektaklu "Hamlet" (Notatnik Dwójki)
Plakat baletu Hamlet
Plakat baletu "Hamlet" Foto: materiały prasowe

- Wielowarstwowość i wielowątkowość tego utworu wydała mi się naprawdę interesująca - powiedział Jacek Tyski, choreograf, a zarazem solista Polskiego Baletu Narodowego. - "Hamlet" chodził za mną długo. To bardzo uniwersalny temat i daje realizatorowi ogromne możliwości. Nie chciałem robić tego spektaklu tylko po to, by pokazać kroki baletowe lub tancerza w ruchu. Według mnie tę skomplikowaną materię trzeba wyrazić czymś więcej, niż piękną formą tańca. Dlatego chcę wprowadzić do tego baletu elementy teatru, monologu i ciszy - dodał.

Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, przywołał słowa Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego, który powiedział, że "Szekspir jest najwspanialszym librecistą baletowym". - Powstało wiele baletów na motywach dramatów Szekspira - mówił. - Tylko w naszym repertuarze jest "Sen nocy letniej", a w marcu będziemy mieli "Romea i Julię" w mojej choreografii. Teraz "Hamlet" otwiera nasz sezon. Stworzenie baletu opartego na dramacie Szekspira to bardzo trudne i ambitne zadanie, lecz Jacek Tyski nie jest debiutantem jako twórca spektakli baletowych. Co ciekawe, nie wiedział on, że planujemy w przyszłości stworzyć cykl Szekspirowski. Jego "Hamlet" to zatem szczęśliwy zbieg okoliczności - powiedział.

Przygotowaniom do premiery przyglądała się Barbara Schabowska. Zapraszamy do wysłuchania jej rozmów z Jackiem Tyskim, Krzysztofem Pastorem, a także z solistami baletu: odtwórcą głównej roli Sergeyem Popovem, Aleksandrą Liashenko grającą Ofelię oraz Magdaleną Ciechowicz, wcielającą się w Gertrudę.

Zobacz więcej na temat: MUZYKA TEATR balet
Czytaj także

Krystian Zimerman: Koncert Lutosławskiego to dla mnie coś bardzo osobistego

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2013 19:00
– Zadawałem mu setki pytań, jak to powinno być wykonane. A on odpowiedział: "to ty jesteś interpretatorem. Ja to tylko napisałem" – tak Krystian Zimerman wspominał swoje dawne rozmowy z Witoldem Lutosławskim.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Diabły Pendereckiego chodziły za mną 30 lat"

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2013 18:00
- Penderecki otarł się o faszyzm i żył w komunizmie. Inkwizycja nie pali dziś ludzi na stosach, ale ten utwór jest aktualny jako akt oskarżenia przeciw totalitaryzmom i autorytarnej władzy - mówił w Dwójce Keith Warner, reżyser nowej wersji "Diabłów z Loudun" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
rozwiń zwiń