Złota trumna Trzech Króli

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2015 17:55
Zapraszamy na opowieść o relikwiarzu, który jest jednym z najciekawszych dzieł sakralnych średniowiecznej Europy.
Dzieło Mikołaja z Verdun (na zdjęciu) wewnątrz kryje relikwie Trzech Króli  patronów Kolonii. Ponadto przechowuje relikwie świętych Nabora i Feliksa oraz Grzegorza ze Spoleto. Relikwiarz stanowi zasadniczą część ołtarza głównego w katedrze pw. św. Piotra i NMP w Kolonii.
Dzieło Mikołaja z Verdun (na zdjęciu) wewnątrz kryje relikwie Trzech Króli – patronów Kolonii. Ponadto przechowuje relikwie świętych Nabora i Feliksa oraz Grzegorza ze Spoleto. Relikwiarz stanowi zasadniczą część ołtarza głównego w katedrze pw. św. Piotra i NMP w Kolonii.Foto: Wikipedia/Elya/C.C. 4.0

Tradycja Trzech Króli związana jest z Kolonią od XII wieku. W 1164 r. arcybiskup koloński Rainald z Dassel kierujący kancelarią cesarza Fryderyka Barbarossy przywiózł z podbitego Mediolanu nad Ren wojenną zdobycz - relikwie, które w Mediolanie czczone były jako szczątki Trzech Króli.
Zostały one umieszczone dziele  Mikołaja z Verdun, który stanowi jeden z najciekawszych rzeźbiarskich dzieł sakralnych średniowiecznej Europy. O jego symbolice i przesłaniu, które do dziś przyciąga do Kolonii w Święto Trzech Króli pielgrzymów i głowy Kościoła opowiedzą znawcy tematu.
W audycji wykorzystane zostaną fragmenty dramatu o Trzech Mędrcach o W. Oszajcy "Przyszli za późno czyli w samą porę…".
***
Na audycję zapraszamy we wtorek (6.1) w godzinach 15.00-15.30. Program przygotowała Agnieszka Trzeciakiewicz.

bch

Zobacz więcej na temat: SZTUKA Kościół
Czytaj także

One nie tylko "ładnie wyglądają na ścianie"

Ostatnia aktualizacja: 29.02.2012 14:53
- Wielkość Jerzego Nowosielskiego nie polega na jego sukcesie komercyjnym. Zauważmy w końcu dramatyzm jego dzieł, ich głębię - apeluje Krystyna Czerni, autorka monografii artysty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kicz religijny to jednostka chorobowa

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2014 20:00
Jedna z parafianek kościoła Opatrzności Bożej o postaci Jezusa pędzla Jerzego Nowosielskiego powiedziała, że gdyby przyprawić mu rogi, byłby diabłem. Czy w sztuce sakralnej nie ma miejsca na dzieła wyłamujące się z szablonów? I w jaki sposób je chronić?
rozwiń zwiń