Nadworny kompozytor Wazów zachwycił The Sixteen

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2013 11:30
- Muzyka Pękiela jest wyjątkowa. Szczególnie w momentach kulminacyjnych stosuje on niezwykle zaskakujące rozwiązania - mówi dyrygent zespołu The Sixteen, Eamonn Dougan.
Audio
  • The Sixteen zgłębiają polską muzykę barokową. Rozmowa z dyrygentem Eamonnem Douganem
The Sixteen
The SixteenFoto: kadr z vimeo/materiały culture.pl

- Kiedy zacząłem przeglądać partytury Bartłomieja Pękiela zrozumiałem, że jest to muzyka najwyższej próby, taka której właściwie nigdy wcześniej nie widziałem. Ale dopiero kiedy wybrzmiała, okazało się jak bardzo jest wyjątkowa - mówił w "Kanonie Dwójki" dyrygent zespołu The Sixteen, Eamonn Dougan.
Jeden z najbardziej znanych zespołów zajmujący się muzyką dawną nagrał płytę z utworami nadwornego kompozytora Wazów. Na niej jego najsłynniejsze utwory "Missa concertata La lombardesca", "Audite mortales" i "Dulcis amor Jesu". O Pękielu niewiele wiadomo, naukowcy nie są nawet pewni jak się dokładnie nazywał, bo w wawelskich manuskryptach jego nazwisko zapisywane było również Pekel, Peckel, Pekell. Wiadomo, że po zajęciu przez Szwedów Warszawy, osiadł z dworem królewskim w Krakowie. Tam został pierwszym kapelmistrzem wawelskiej kapeli katedralnej, który nie był Włochem.
To dopiero początek przygody angielskich muzyków z polskim barokiem. - Bardzo pozytywnie jesteśmy nastawieni do kontynuacji projektu. Będą kolejny płyty z polską muzyką dawną w wykonaniu The Sixteen - mówił Dougan.
Płyty wydawane we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza będą prezentować dzieła najwybitniejszych kompozytorów polskich i włoskich tworzących na dworach polskich.