Bachowi chodziło o... pieniądze

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2013 14:00
Jak co roku w Niedzielę Palmową w Filharmonii Krakowskiej przedstawiona została "Pasja Mateuszowa". Tym razem pod dyrekcję Andrew Parrota. Ze swoich kontrowersyjnych interpretacji Bacha i Monteverdiego słynny brytyjski dyrygent tłumaczył się Piotrowi Matwiejczukowi.
Audio
  • Piotr Matwiejczuk rozmawia z Andrew Parrotem (Dwójka/Filharmonia Dwójki)
Andrew Parrott
Andrew Parrott Foto: wratislaviacantans.pl

Andew Parrot poprowadził zespół Capella Cracoviensis oraz - zgodnie ze swoją koncepcją - chór w zaledwie podwójnej obsadzie głosów. To, obok transpozycji wybranych partii w "Nieszporach" Moteverdiego, jedna z najbardziej kontrowersyjnych idei Brytyjczyka, za którą swego czasu spotkała go ostra krytyka środowiska muzykologicznego.

- W XVIII wieku w krajach niemieckojęzycznych orkiestra miała zawsze dwukrotnie większą obsadę niż chór. Z tego punktu widzenia współczesne łączenie 12-16 osobowego zespołu instrumentów barokowych z 20-30 głosami wydaje się szczególnie nietrafione - wyjaśnia Parrot. - "Pasja Mateuszowa" to dzieło monumentalne, ale nie ze względu na obsadę, lecz ideę.

Co jednak zrobić z zachowanym dokumentem, w którym sam lipski kantor stwierdza, że muzyka kościelna powinna być wykonywana przez chór w potrójnej obsadzie? - Każdy dokument trzeba rozpatrywać w kontekście jego funkcji. Przecież Bachowi nie chodziło o przekazanie potomnym wskazówek, jak należy interpretować jego utwory - reaguje Parrot. - On zabiegał o pieniądze na wyszkolenie kolejnych śpiewaków, by móc wykonywać dzieła innych kompozytorów.

W rozmowie z Piotrem Matwiejczukiem znakomity brytyjski muzyk analizował także przyczyny krytycznej postawy środowiska muzykologicznego i wspominał, że jego słynny zespół - Taverner Consort - powstał, by wykonywać muzykę... współczesną. Szczegóły w nagraniu.

Czytaj także

Bach w czeskiej i francuskiej interpretacji

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2012 14:23
Irena Chřibkova, czeska organistka będzie gościem koncertu międzynarodowego festiwalu organowego "Johann Sebastian Bach". To ostatni z cyklu koncertów, które odbywają się od początku lipca.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzieła wokalno-instrumentalne Bacha, czyli ile diabłów na łebku szpilki?

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 10:30
Zapraszamy do dyskusji na temat wykonywania muzyki Bacha na kilka dni przed Wielkim Tygodniem i transmisją Pasji według św. Mateusza pod dyrekcją Andrew Parrotta z Krakowa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bach i Ewa, która uchroniła Pawła Huelle przed samobójstwem... (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2014 17:00
Do fascynacji talentem, osobowością i urodą Ewy Pobłockiej przyznali się w Dwójce Wojciech Michniewski, Paweł Szymański oraz Paweł Huelle. Jedna z najwybitniejszych polskich pianistek była gościem audycji "Five o'clock".
rozwiń zwiń