10. Kwartesencja. Progresja

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2014 09:14
Już po raz dziesiąty Royal String Quartet zaprasza na Kwartesencję: spotkanie młodych artystów wkraczających na światową scenę. Muzyków, którzy lubią grać razem. Kompozytorów, którzy tworzą gorącą, współczesną sztukę.
Royal String Quartet w Studiu im. W. Szpilmana
Royal String Quartet w Studiu im. W. SzpilmanaFoto: Wojciech Kusiński/PR

 

10. Kwartesencja. Progresja.
Już po raz dziesiąty Royal String Quartet zaprasza na Kwartesencję: spotkanie młodych artystów wkraczających na światową scenę. Muzyków, którzy lubią grać razem. Kompozytorów, którzy tworzą gorącą, współczesną sztukę.
kwartet zwielokrotniony
fortepiany w walce o równość
nowa polska muzyka
przesunięcie kontra zmiana
Kwartesencja w Studiu im. Lutosławskiego
14-16 listopada 2014
Royalsi to muzycy, którym nowość, zmiana, postęp – są zawsze bliskie. Ciągle  poszukują nowych dróg i zaskakujących połączeń. Grając muzykę najnowszą, nie zapominają jednak o historii kwartetu. Ewoluują: kiedyś specjalizowali się w Haydnie, Mozarcie, Beethovenie – dzisiaj zamawiają nowe utwory i przekraczają granice estetyk.
Progresja = powtórzenie w przesunięciu
W muzyce progresja oznacza przesunięcie tej samej struktury. Kojarzy się ze zmianą, jednak nie musi oznaczać postępu. W tej postaci bliższa jest konserwatyście Johannesowi Brahmsowi – a jednak właśnie w jego kwartetach guru dwudziestowiecznej awangardy Arnold Schoenberg odnalazł zalążki nadchodzącej rewolucji. Jeden z tych utworów RSQ przypomni w ramach Kwartesencji 14 listopada.
Metamorfozy (= przemiany) – to tytuł kompozycji Ryszarda Straussa, którą Royal String Quartet wykonał niedawno na najsłynniejszym festiwalu muzyki klasycznej, londyńskich BBC Proms. W koncercie wzięli też udział: Katarzyna Budnik-Gałązka, Marcin Zdunik i Tomasz Januchta, czyli czołówka młodych polskich muzyków. W tym samym składzie wykonają oni Metamorfozy podczas pierwszego wieczoru Kwartesencji.
Philip Glass, ze swoim upodobaniem do powtórzeń i przesunięć, drobnymi krokami przemienił muzykę popularną i filmową. W soundtracku do filmu Paula Schradera Mishima ma swoje korzenie III Kwartet smyczkowy Glassa, który zabrzmi podczas trzeciego koncertu (16 listopada).
Progresja = postęp, rozwój
Royal String Quartet szuka nowej muzyki i nowych wyzwań. Dlatego sam wykona Luci nella notte V Andrzeja Kwiecińskiego – utwór pierwotnie napisany na 4 kwartety smyczkowe. Dlatego też cały wieczór Kwartesencji (15 listopada) wypełni kompozycjami polskich twórców o wyrazistych charakterach i progresywnych postawach. Obok dwóch kompozycji Kwiecińskiego (powstaje właśnie nowy kwartet smyczkowy), pod elegancką ironią skrywających istotne pytania, zagra Liminal Studies Wojtka Blecharza – twórcy dźwięków intymnych do bólu, splecionych z pulsem ciała, rytmem oddechu. Działania obu kompozytorów wyznaczają dziś kierunek przemian w polskiej muzyce.
Artysta, którego muzyka zamknie 10. Kwartesencję (16 listopada), nie dożył oczekiwanej zmiany na lepsze. Julius Eastman, afroamerykański pianista, kompozytor, wokalista i tancerz, zmarł w zapomnieniu na nowojorskiej ulicy niemal ćwierć wieku temu. Jego politycznie nieobojętne kompozycje Evil Nigger i Gay Guerilla wykonają na czterech fortepianach goście koncertu, pianiści Emilia Sitarz, Bartek Wąsik (czyli Lutosławski Piano Duo), Joanna Duda i Mischa Kozłowski. Muzyczny głos wykluczonych – to dobra, choć drobna, zmiana.
10. Festiwal Kwartesencja
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
14-16 listopada 2014
14.11, godz. 20.00
Johannes Brahms Kwartet smyczkowy a-moll op. 51 nr 2 (1873), wyk. RSQ
Richard Strauss Metamorphosen (1944–1945, opracowanie na septet – Rudolf Leopold, 1995), wyk. RSQ, Katarzyna Budnik-Gałązka, Marcin Zdunik, Tomasz Januchta
15.11, godz. 20.00
Andrzej Kwieciński Luci nella notte V (2014) na kwartet i 3 nagrane kwartety, wyk. RSQ
Andrzej Kwieciński Contregambilles (2014, napisany dla RSQ, prawykonanie), wyk. RSQ
Wojtek Blecharz Liminal Studies (2014, napisany dla RSQ, prawykonanie), wyk. RSQ
16.11, godz. 20.00
Philip Glass Kwartet nr 3 „Mishima” (1985), wyk. RSQ
Julius Eastman Evil Nigger (1979) na 4 fortepiany, wyk. Lutosławski Piano Duo, Joanna Duda, Mischa Kozłowski
Julius Eastman Gay Guerilla (1980) na 4 fortepiany, wyk. Lutosławski Piano Duo, Joanna Duda, Mischa Kozłowski
Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Organizator: Stowarzyszenie Kwartesencja, Program II Polskiego Radia
Kierownictwo artystyczne: Royal String Quartet
Partnerzy: Nowy Teatr, Fundacja 4.99
Patroni medialni: Program II Polskiego Radia, TVP Kultura, Glissando, Kuluraonline.pl, Muzyka w mieście
www.kwartesencja.com

kwartet zwielokrotniony

fortepiany w walce o równość

nowa polska muzyka

przesunięcie kontra zmiana

 

Kwartesencja w Studiu im. Lutosławskiego, 14-16 listopada 2014

Royalsi to muzycy, którym nowość, zmiana, postęp – są zawsze bliskie. Ciągle  poszukują nowych dróg i zaskakujących połączeń. Grając muzykę najnowszą, nie zapominają jednak o historii kwartetu. Ewoluują: kiedyś specjalizowali się w Haydnie, Mozarcie, Beethovenie – dzisiaj zamawiają nowe utwory i przekraczają granice estetyk.

Progresja = powtórzenie w przesunięciu

W muzyce progresja oznacza przesunięcie tej samej struktury. Kojarzy się ze zmianą, jednak nie musi oznaczać postępu. W tej postaci bliższa jest konserwatyście Johannesowi Brahmsowi – a jednak właśnie w jego kwartetach guru dwudziestowiecznej awangardy Arnold Schoenberg odnalazł zalążki nadchodzącej rewolucji. Jeden z tych utworów RSQ przypomni w ramach Kwartesencji 14 listopada.

"Metamorfozy" (= przemiany) – to tytuł kompozycji Ryszarda Straussa, którą Royal String Quartet wykonał niedawno na najsłynniejszym festiwalu muzyki klasycznej, londyńskich BBC Proms. W koncercie wzięli też udział: Katarzyna Budnik-Gałązka, Marcin Zdunik i Tomasz Januchta, czyli czołówka młodych polskich muzyków. W tym samym składzie wykonają oni "Metamorfozy" podczas pierwszego wieczoru Kwartesencji.

Philip Glass, ze swoim upodobaniem do powtórzeń i przesunięć, drobnymi krokami przemienił muzykę popularną i filmową. W soundtracku do filmu Paula Schradera "Mishima" ma swoje korzenie III Kwartet smyczkowy Glassa, który zabrzmi podczas trzeciego koncertu (16 listopada).

Progresja = postęp, rozwój

Royal String Quartet szuka nowej muzyki i nowych wyzwań. Dlatego sam wykona "Luci nella notte" V Andrzeja Kwiecińskiego – utwór pierwotnie napisany na 4 kwartety smyczkowe. Dlatego też cały wieczór Kwartesencji (15 listopada) wypełni kompozycjami polskich twórców o wyrazistych charakterach i progresywnych postawach. Obok dwóch kompozycji Kwiecińskiego (powstaje właśnie nowy kwartet smyczkowy), pod elegancką ironią skrywających istotne pytania, zagra "Liminal Studies" Wojtka Blecharza – twórcy dźwięków intymnych do bólu, splecionych z pulsem ciała, rytmem oddechu. Działania obu kompozytorów wyznaczają dziś kierunek przemian w polskiej muzyce.

Artysta, którego muzyka zamknie 10. Kwartesencję (16 listopada), nie dożył oczekiwanej zmiany na lepsze. Julius Eastman, afroamerykański pianista, kompozytor, wokalista i tancerz, zmarł w zapomnieniu na nowojorskiej ulicy niemal ćwierć wieku temu. Jego politycznie nieobojętne kompozycje "Evil Nigger" i "Gay Guerilla" wykonają na czterech fortepianach goście koncertu, pianiści Emilia Sitarz, Bartek Wąsik (czyli Lutosławski Piano Duo), Joanna Duda i Mischa Kozłowski. Muzyczny głos wykluczonych – to dobra, choć drobna, zmiana.

PROGRAM:

14.11, godz. 20.00

Johannes Brahms Kwartet smyczkowy a-moll op. 51 nr 2 (1873), wyk. RSQ

Richard Strauss Metamorphosen (1944–1945, opracowanie na septet – Rudolf Leopold, 1995), wyk. RSQ, Katarzyna Budnik-Gałązka, Marcin Zdunik, Tomasz Januchta

15.11, godz. 20.00

Andrzej Kwieciński Luci nella notte V (2014) na kwartet i 3 nagrane kwartety, wyk. RSQ

Andrzej Kwieciński Contregambilles (2014, napisany dla RSQ, prawykonanie), wyk. RSQ

Wojtek Blecharz Liminal Studies (2014, napisany dla RSQ, prawykonanie), wyk. RSQ

16.11, godz. 20.00

Philip Glass Kwartet nr 3 "Mishima" (1985), wyk. RSQ

Julius Eastman Evil Nigger (1979) na 4 fortepiany, wyk. Lutosławski Piano Duo, Joanna Duda, Mischa Kozłowski

Julius Eastman Gay Guerilla (1980) na 4 fortepiany, wyk. Lutosławski Piano Duo, Joanna Duda, Mischa Kozłowski

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Organizator: Stowarzyszenie Kwartesencja, Program II Polskiego Radia

Kierownictwo artystyczne: Royal String Quartet

www.kwartesencja.com

/

 

 

Zobacz więcej na temat: koncert Warszawa
Czytaj także

"Five o’clock" - zobacz wideo z pierwszej audycji z udziałem Royal String Quartet

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2012 07:07
Gośćmi audycji inaugurującej nowy cykl Dwójki byli muzycy Royal String Quartet - wielokrotnie nagradzanego, popularnego nie tylko w Polsce kwartetu smyczkowego.
rozwiń zwiń