Przez cały tydzień, od poniedziałku 11 lipca, w audycji "Głosy z przeszłości" słuchaliśmy archiwalnego cyklu gawęd Wojciecha Kilara, nagranych dla radiowej Dwójki. Wojciech Kilar m.in. wspominał okres lwowski swojego życia, naukę kompozycji i pracę nad najsławniejszymi dziełami.
Z kolei w piątek 15 lipca w audycji "Dwudźwięki na 85 obrotów twórczość wybitnego artysty przypomniał Andrzej Sułek – można było usłyszeć dzieła Wojciecha Kilara w nagraniach z archiwów Polskiego Radia. W programie wykonania z lat 1956-1983 z udziałem m.in. Chóru Filharmonii Śląskiej, WOSPRiTV, Orkiestry Symfonicznej Państwowej Filharmonii Śląskiej oraz Zespołu Śląsk. O wyjątkowości tych nagrań świadczy fakt, że pojawia się w nich Wojciech Kilar – jako wykonawca swoich dzieł (partia fortepianu w Sonacie na róg i fortepian oraz w II Symfonii "Sinfonii concertante" na orkiestrę i fortepian; obydwa nagrania z 1956 roku).
"Weekend z Kilarem w Dwójce" w sobotę i niedzielę 16-17 lipca.
W ramach "Weekendu z Kilarem" Przemysław Psikuta zaprosił – w sobotniej audycji "Duża czarna" – na spotkanie z Wojciechem Barcikowskim. Radiowy archiwista zaprezentował pierwsze nagrania kompozytora z płyt analogowych. Usłyszeliśmy utwory Maestro pod kierownictwem wybitnych polskich dyrygentów, m.in.: Andrzeja Markowskiego, Witolda Rowickiego czy Antoniego Wita.
Tego samego dnia, w "Letniej promenadzie" (godz. 19.00-22.00), Marcin Majchrowski przypomniał takie dzieła kompozytora, jak m.in. IV Symfonię "Sinfonia de motu", Choralvorspiel [Preludium chorałowe] na orkiestrę kameralną oraz I Koncert fortepianowy.
W niedzielę 17 lipca o godz. 10.00 było można usłyszeć w Dwójce Magnificat Kilara – wykonany i zarejestrowany w 2007 roku na Jasnej Górze, czyli miejscu, gdzie kompozytor świętował corocznie swoje urodziny. Wykonanie: Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Śląskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia oraz soliści; dyryguje Łukasz Borowicz.
Z kolei w "Muzyce w kadrze" (od godz. 11.00) Mariusz Gradowski zaprezentował kompozycje do filmów Wojciecha Kilara i rozmawiał o tej odsłonie jego twórczości z Magdaleną Miśką-Jackowską i Krzysztofem Zanussim.
Na finał "Weekendu z Kilarem" – w "Letniej promenadzie" – nagrana w 2012 roku rozmowa z kompozytorem "Im wędrujemy wyżej, stajemy się lepsi!". Muzyczną ilustracją audycji Marcina Majchrowskiego były dzieła Wojciecha Kilara, w tym słynny "Krzesany".
***
Wojciech Kilar urodził się 17 lipca 1932 r. we Lwowie. Lata wczesnej młodości spędził w Rzeszowie (jest honorowym obywatelem tego miasta) i Krakowie. W 1955 r. ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, gdzie studiował grę na fortepianie i kompozycję w klasie Bolesława Woytowicza.
W 1957 r. wziął udział w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt w Niemczech. Edukację muzyczną uzupełniał następnie w latach 1959-1960 jako stypendysta rządu francuskiego w Paryżu. Uczęszczał na zajęcia kompozycji do Nadii Boulanger.
Karierę kompozytora rozpoczął pod koniec lat 50. na festiwalu Warszawska Jesień. Od początku lat 60. współtworzył, wraz z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim, polską szkołę awangardową oraz nowy kierunek we współczesnej muzyce, zwany sonoryzmem. W 1974 r. skomponował swój słynny poemat symfoniczny "Krzesany". Od tamtego czasu uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Na jego wczesne kompozycje wpływ miały m.in. twórczość Igora Strawińskiego i Beli Bartoka oraz jazz.
Wojciech Kilar był także niezwykle cenionym kompozytorem muzyki filmowej - współpracował z wieloma sławnymi reżyserami, m.in. z Jane Campion, Romanem Polańskim, Kazimierzem Kutzem, Krzysztofem Zanussim, Andrzejem Wajdą i Krzysztofem Kieślowskim czy Francisem Fordem Coppolą - to właśnie muzyka do filmu "Dracula" Coppoli przyniosła Kilarowi międzynarodową sławę.
Zmarł 29 grudnia 2013 r. w wieku 81 lat.