Tablicę w Łódzkiej Alei Gwiazd Piotra Marczewskiego odsłonili jego najbliżsi - żona, syn i córka. - Bardzo się cieszę, że miasto o nim pamięta. On całe życie był związany z Łodzią: tu się urodził i tutaj pracował, tworzył. Uwielbiał podróże, ale zawsze wracał do domu. To, że właśnie tutaj właśnie ma on swój ślad na ziemi ("Ślad na ziemi" to tytuł jednego z filmów Piotra Marczewskiego - przyp.red), wydaje mi się urocze - powiedział Polskiej Agencji Prasowej syn kompozytora.
Odsłonięcie gwiazdy Piotra Marczewskiego, znakomitego kompozytora, pianisty, dyrygenta w Łódzkiej Alei Gwiazd przy ul. Piotrkowskiej.
Piotr Marczewski z tablicą w Łódzkiej Alei Gwiazd
Piotr Marczewski urodził się 13 sierpnia 1938 roku w Łodzi. Ukończył Wydział Instrumentalny Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w klasie fortepianu prof. Marii Wiłkomirskiej. Był także absolwentem teorii muzyki, kompozycji i dyrygentury - połączenie tych dyscyplin z pianistyką dało mu wyjątkowo szeroki wachlarz możliwości twórczych.
Jeszcze przed uzyskaniem dyplomu komponował dla współtworzonego przez siebie, działającego w Łodzi od 1954 roku Studenckiego Teatru Satyry "Pstrąg", który był przejawem studenckiego buntu poprzedzającego wydarzenia października 1956 roku.
Posłuchaj także:
Piotr Marczewski komponował na deski estrady i szkło ekranu
Utwory Marczewskiego z biegiem lat trafiły do szerokiej publiczności. Utwór "Gaz, panie szofer" śpiewała Karin Stanek na pierwszym festiwalu w Opolu w 1963 roku. Jan Himilsbach i Zdzisław Maklakiewicz wyśpiewali z kolei kultowy utwór "I ja, i pan" w filmie Andrzeja Kondratiuka pt. "Jak to się robi" (rok 1974). Ostatecznie to właśnie dziesiąta muza ugruntowała pozycję kompozytora; napisał muzykę do ponad 120 filmów fabularnych, animowanych i dokumentalnych oraz spektakli telewizyjnych.
"Ulica" i "Rzeczpospolita babska". Debiuty Marczewskiego
Pierwszym filmem z jego muzyką jest dokumentalna etiuda szkolna "Ulica" z 1964 r. w reżyserii Janusza Kreczmańskiego, z którym współpracował Feridun Erol. To seria nieruchomych zdjęć opisujących życie miasta. Film nie ma klasycznego komentarza – jest nim dynamiczna muzyka jazzowa autorstwa Marczewskiego i odgłosy ulicy.
Debiutem kompozytora w fabule jest "Rzeczpospolita babska" (reż. Hieronim Przybył, 1969 r.). Marsz z tej komedii tak bardzo się spodobał, że już w następnym roku można go było usłyszeć w "Rejsie" Marka Piwowskiego.
"Znachor", "Między ustami a brzegiem pucharu", "Trędowata" i wiele więcej
Za jeden z największych przebojów polskiego kina uznawany jest temat do serialu "Kariera Nikodema Dyzmy". Muzyka Marczewskiego ilustruje też uwielbiane przez widzów filmowe adaptacje przedwojennych bestsellerów wydawniczych: "Znachor", "Między ustami a brzegiem pucharu" i "Trędowata" oraz popularne filmy dla dzieci i młodzieży: "Wakacje z duchami", "Samochodzik i templariusze", "Gruby" czy animowane "Przygody kota Filemona". Kwintesencją twórczości Piotra Marczewskiego jest dla wielu temat z serialu "Daleko od szosy" (1976).
Kompozytor był również cenionym konsultantem muzycznym przy 37 filmach, m.in. "Potopie", "Zaklętych rewirach", "Vabank" "Seksmisji" czy serialu "Lalka".
Muzykę Piotra Marczewskiego wykonywały największe polskie orkiestry, w tym łódzka Orkiestra Polskiego Radia i Telewizji, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach ale też grupa muzyczna Babsztyl czy zespół rockowy Rezerwat.
Piotr Marczewski zmarł 18 września 2022 roku.
***
PAP/NCKF/zuzannachowaniec