"Niech nas widzą! Wizerunek, strój, ciało" to wystawa, na której każdy zwiedzający znajdzie zarówno zabytki narodowego dziedzictwa, jak i nieoczekiwane połączenia z modą współczesną.
Na wystawie zgromadzono około 250 wyjątkowych obiektów, które przenoszą widza w czasie – od XVI wieku aż po współczesność. Wśród nich znajdują się zarówno skarby pochodzące z prestiżowych muzeów krajowych i zagranicznych, w tym z paryskiego Luwru, wiedeńskiego Muzeum Historii Sztuki czy Galerii Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie, jak i dzieła pochodzące z kolekcji prywatnych, m.in. z zasobów Adama Leja, tworząc fascynującą opowieść o historii sztuki i mody.
Na ekspozycji historia splata się z artyzmem – obok płaszcza koronacyjnego Stanisława Augusta (1764) i młodzieńczej zbroi Zygmunta Augusta (1533) można podziwiać mistrzowskie dzieła Antoona van Dycka, Louisa-Michela van Loo czy Alexandre’a-Francois Desportes'a. Prace te współistnieją z dokonaniami wybitnych polskich twórców XIX i XX wieku oraz z dziełami młodego pokolenia współczesnych artystów, tworząc bogaty, wielowymiarowy obraz polskiej i światowej kultury wizualnej.
Czytaj też:
"Niech nas widzą!" Kwiaty, gorsety i symbole władzy
Jak zapowiadają twórcy, "jednym z mocnych wątków jest temat kobiecości. Zobaczycie, jak w XVIII wieku damy portretowane jako Flory uosabiały społecznie oczekiwaną młodość i wdzięk. Dziś te same motywy wracają, a kwiat staje się językiem emancypacji. Zestawienie prostego szlafroka filozofa Diderota z portretem kobiety przy toaletce pokaże, jak ubiór potrafił wyznaczać granice ról. Dziś ma jednak moc je przełamywać. Niech nas widzą! to nie jest typowy pokaz mody. To podróż przez historię stroju jako języka symboli. Dawne portrety i zbroje spotykają się tu ze sztuką współczesną, a gorset, niegdyś narzędzie opresji, dziś zyskuje nową siłę. To wydarzenie dla każdego, kto chce odkryć, jak wiele można usłyszeć, patrząc na to, co ludzie nosili przez stulecia".
Wystawę "Niech nas widzą! Wizerunek, strój, ciało" będzie można oglądać w Zamku Królewskim w Warszawie od 10 października 2025 r. do 8 lutego 2026 r. Kuratorką ekspozycji jest Monika Przypkowska.
***
Anna Myśliwiec