- Wszystkie działania, które realizowaliśmy wokół Konkursu, specjalne wydarzenia i zaangażowanie licznych instytucji spowodowały, że Warszawa i Polska żyły Chopinem - podsumowała podczas konferencji Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
- Zbudowaliśmy mechanizm bardzo wydajny i otwarty model działania, który powoduje możliwości współpracy oraz zdobywania nowej publiczności i słuchaczy. To cały czas będzie naszym celem - podsumowywał dr Artur Szklener, dyrektor NIFC.
>>> Konkurs Chopinowski 2025. Wojciech Grzędziński: nikt nie wie, kiedy fotografuję
Miliony widzów z całego świata
- Miliony widzów i słuchaczy konkursu dowodzą, że muzyka klasyczna nie jest elitarna. Przeciwnie, może łączyć ludzi i zbudowała niesamowitą wspólnotę emocji, których doświadczaliśmy wszyscy razem. To jest 8,5 mln widzów, unikatowych użytkowników z całego świata, co przełożyło się na 40 mln wyświetleń kanału na YouTubie Instytutu Fryderyka Chopina. W TVP przesłuchania śledziło ponad 6 mln widzów - przekazała Marta Cienkowska.
Polska, USA, Korea Południowa i Japonia w czołówce oglądalności
Jak wykazują przeprowadzone badania, najwięcej widzów i osób śledzących Konkurs Chopinowski pochodziło z Polski, USA, Korei Południowej i Japonii. Było to możliwe również dzięki streamingowi internetowemu, dostępnemu na żywo w dowolnym miejscu na świecie. Jak podano, w trakcie wydarzenia streamowano 147 godzin pianistycznych zmagań, co przełożyło się na 1,5 miliona wyświetleń finałowego etapu Konkursu, 73 tysiące widzów koncertu finałowego i 916 tysięcy wiadomości wysłanych na oficjalnym czacie.
Czytaj także:
Zajęte miejsca w Filharmonii Narodowej
Artur Szlener podkreślił, że od pierwszego dnia przesłuchań aż do ostatniego koncertu praktycznie wszystkie miejsca w Filharmonii Narodowej były zajęte. Zaznaczył, że podczas sesji przesłuchań do sali koncertowej mogło wejść dodatkowych od 160 do 180 osób. - Zgodnie z naszą wiedzą jest to pierwszy raz, kiedy konkurs wzbudził takie zainteresowanie, a Filharmonia Narodowa przyjęła taką liczbę słuchaczy – powiedział.
Szef NIFC podzielił się także wynikami badań przeprowadzonych przez CBOS. Z badania wynika, że 81 proc. respondentów słyszało, że Konkurs Chopinowski odbył się w październiku tego roku, a 44 proc. respondentów śledziło konkursowe zmagania.
Radiowa Dwójka na Konkursie Chopinowskim
Współorganizatorem wydarzenia był Program 2 Polskiego Radia. Podczas konferencji podsumowującej głos zabrał redaktor naczelny stacji, Piotr Kędziorek. Jak przekazał, dzięki pracy dziennikarzy Polskiego Radia słuchacze mogli wysłuchać 35 godzin podsumowań i komentarzy, 147 wywiadów z pianistami i członkami jury, 136 godzin transmisji przesłuchań konkursowych oraz zapoznać się 40 materiałami dodatkowymi.
- Jestem przekonany, że tym, co przyciągało słuchaczy i miłośników Chopina do Dwójki i Polskiego Radia Chopin był kompletny, stojący na wysokim poziomi komentarz - podkreślił.
>>> Dwójka na Konkursie Chopinowskim. Jak wyglądają kulisy pracy dziennikarzy?
Zestawienie punktacji opublikowane przez NIFC
Dużą uwagę uczestników konferencji skupił system oceny pianistów. Warto przypomnieć, że zgodnie z regulaminem konkursu ocena gry uczestników w każdym etapie polegała na punktowaniu występu przez każdego z jurorów. Na karcie ocen wpisywane były liczby całkowite w przedziale 1–25, gdzie 25 to najwyższa nota. Każda ocena wystawiana przez jurora dotyczyła wyłącznie występu uczestnika w danym etapie
>>> Punktacja Konkursu Chopinowskiego pod lupą. Niewielkie różnice zadecydowały
W opublikowanym przez NIFC zestawieniu punktacji uwzględniono zarówno oceny oryginalne, jak i wartości skorygowane. Podobnie jak w poprzednich edycjach zastosowano metodę korekty punktów indywidualnych, która ogranicza maksymalne odchylenie od średniej ocen wszystkich jurorów.
W zestawieniu wyników poszczególnych etapów ujęto zarówno punktację uzyskaną przez uczestników w danym etapie, jak i noty z etapów wcześniejszych. Na tej podstawie obliczono skumulowany wynik końcowy. Jurorzy nie oceniali pianistów, którzy są lub byli ich uczniami w ciągu ostatnich czterech lat.
***
- XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina trwał od 2 do 23 października.
- W tegorocznym Konkursie Chopinowskim wzięło udział 65 pianistów i 19 pianistek z 20 krajów.
- Decyzją jury pod przewodnictwem Garricka Ohlssona zwycięzcą został Amerykanin Eric Lu. II nagrodę zdobył Kevin Chen z Kanady, a III nagrodę – Chinka Zitong Wang.
- IV nagrodę (ex aequo) otrzymały Chinka Tianyao Lyu i Japonka Shiori Kuwahara, V nagroda (również ex aequo) trafiła do reprezentanta Polski Piotra Alexewicza i Vincenta Onga z Malezji. VI nagrodę przyznano Williamowi Yangowi ze Stanów Zjednoczonych.
***
PAP/NIFC/ZuzannaChowaniec