Tegoroczny festiwal ma podtytuł "Kolekcje. Osobowości". Nowa muzyka rozwija się w ścisłej współpracy wykonawców z kompozytorami. W ten sposób powstają autorskie kolekcje utworów skupionych wokół osobowości. Utwór, który jesteśmy w stanie ostatecznie usłyszeć na koncercie, rodzi się dzięki zetknięciu właśnie TYCH osobowości – tego wykonawcy i tego kompozytora. Jest konsekwencją spotkania – a że spotkań zawiązujących relacje jest wiele, powstają ciągle kolejne, różne od siebie utwory.
Tak się więc składa, że wokół działalności wykonawców tworzą się kolekcje – dedykowanych im kompozycji, będących skutkami zetknięcia, porozumienia albo starcia osobowości.
4 koncerty tegorocznej Słuchalni to przegląd czterech autorskich kolekcji kompozycji skupionych wokół takich osobowości nowej muzyki jak: klawesynistka Gośka Isphording, akordeonista Rafał Łuc, zespoły Platypus Ensemble i trio Layers. 4 koncerty-kolekcje uwidocznią wzajemne inspiracje młodych wykonawców i kompozytorów, będące siłą napędową rozwoju nowej muzyki. Zabrzmią też 4 prawykonania światowe utworów, które specjalnie na Słuchalnię napisali: Cezary Duchnowski (dla Gośki Isphording), Jacek Sotomski (dla Rafała Łuca), Dominik Karski (dla Ryszarda Lubienieckiego) i Piotr Bednarczyk (dla tria Layers). Zróżnicowana i bogata elektronika i kryjący się za nią kompozytorzy towarzyszyć będą samotności solistów-instrumentalistów na koncertach Gośki Isphording i Rafała Łuca, a projekcje video przypomną, że Słuchalnia gra także dla wzroku.
Program festiwalu:
25 listopada 2016, godz. 19.30, Gośka Isphording – klawesyn, Kamil Kęska – live electronics
W programie:
Ewa Trębacz (1973) – Chordochromies (2003) na klawesyn i taśmę
Aleksandra Gryka (1977) – Yuomec (2006) na klawesyn i taśmę
Pierre Jodlowski (1971) – Lessons of Anatomy. Book of Harpsichord (2015) na klawesyn, live electronics i video
Jorrit Tamminga (1973) – Lilluke spiekerbak (2013) na klawesyn i live electronics
Cezary Duchnowski (1971) – Sequenza II. Starter (2016) na klawesyn i komputer – prawykonanie
25 listopada 2016, godz. 21.00, Layers Trio: Zosia Ilnicka – flet, Ryszard Lubieniecki – akordeon, Jakub Wosik – skrzypce, Agnieszka Jakuszak – taśma, Piotr Bednarczyk – live electronics
W programie:
Dominik Karski (1972) – Metaphysical Graffiti (2016) na amplifikowany preparowany akordeon – wersja miniaturowa – prawykonanie
Piotr Bednarczyk – Stanie się (2016) na flet, skrzypce i akordeon – prawykonanie
Wojciech Blecharz (1981) – Phenotype (2011/2012) na preparowane i amplifikowane skrzypce solo
Ryszard Lubieniecki (1992) – Layers (2014) na flet, skrzypce, akordeon i taśmy magnetofonowe
Bettina Skrzypczak (1962) – Mazurek (2000) na akordeon solo
Alannah Marie Halay – Angustia (2015) na flet, skrzypce, akordeon i elektronikę
Josue W. Amador – Unity (2015) na flet, skrzypce i akordeon
Dominik Karski – 112 Iphigenia (2009) na amplifikowany flet solo
Ryszard Lubieniecki – Die Antilärmbewegung II (2015) (wersja druga) na flet, skrzypce i akordeon
26 listopada 2016, godz. 18.00, Platypus Ensemble: Kaoko Amano – sopran, Doris Nicoletti – flety, Theresia Schmidinger – klarnety, Sophia Goidinger-Koch – skrzypce, Tomasz Skweres – wiolonczela
W programie:
Alexander Stankovski (1968) – Gegenbilder I-II (1993, 2003) na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę
Simon Vosecek (1978) – Jsimtasbanejetik / Ghosts (2009) na sopran i klarnet basowy
Stefano Gervasoni (1962) – Due Voci (1991) na flet i skrzypce
Hannes Dufek (1984) – dissoziativ weben III (2016) na sopran solo
Daniel Moser (1982) – Engführung (Image Acoustique II) (2015) na klarnet i wiolonczelę
Witold Lutosławski (1913–1994) – Wariacja Sacherowska (1975) na wiolonczelę solo
Fernando Riederer (1977) – Kleine Fabel (2015) na sopran, klarnet i skrzypce
Annelies Van Parys (1975) – Voy a dormir (2011) na sopran, flet basowy i klarnet
Tomasz Skweres (1984) – Sakubel Osil (2014) na sopran, flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę
26 listopada 2016, godz. 19.30, Rafał Łuc – akordeon, Mikołaj Laskowski – gra na mikserze, Jacek Sotomski – live electronics
W programie:
Pierre Jodlowski (1971) – Something out of Apocalypse (2012) na akordeon i taśmę
Paweł Hendrich (1979) – Accant (2014) na akordeon i komputer
Sławomir Kupczak (1979) – 4 tańce z przygrywką (2014) na akordeon i komputer
Cezary Duchnowski (1971) – acc++ca (2012) na akordeon i komputer
Mikołaj Laskowski (1988) – neath me, itch! (2014) na akordeon i sprzężenia zwrotne – prawykonanie polskie
Jacek Sotomski (1987) – Accordion GO (2016) na akordeon, live electronics, video i ścieżkę audio– prawykonanie
***
Organizator: Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon”
Kurator: Małgorzata Burzyńska
Partnerzy: CSW „Znaki Czasu” w Toruniu, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Festiwal sfinansowany ze środków Gminy Miasta Toruń, Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Austriackiego Forum Kultury w Warszawie