26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w radiowej Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2022 14:14
"Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu" – to hasło przewodnie 26. edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który w dniach 3-15 kwietnia odbędzie się w Warszawie. W trakcie 13 festiwalowych dni publiczność będzie mogła wziąć udział w 11 koncertach symfonicznych i 2 recitalach fortepianowych. Transmisje i retransmisje z festiwalu zaplanowała radiowa Dwójka – współorganizator wydarzenia.
26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van BeethovenaFoto: mat. prasowe

Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego festiwalu, przyjęła plejada znakomitych solistów i zespołów, wśród których pojawią się laureaci znanych konkursów pianistycznych: Yekwon Sunwoo – złoty medalista Konkursu im. van Cliburna z 2017 roku, Juan Pérez Floristán – zwycięzca Konkursu im. A. Rubinsteina w 2021 roku, Jonathan Fournel – tegoroczny triumfator Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej, oraz Martin James Bartlett – zwycięzca konkursu Virtualoso w Cleveland w 2020 roku.

Hasło przewodnie festiwalu: "Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu", wyznaczyło program koncertów, w których usłyszymy dzieła symfoniczne: od Beethovena, przez Hectora Berlioza, Franciszka Liszta, Gabriela Fauré’go i Césara Francka, po Charlesa Ives’a, Einojuhaniego Rautavaarę i Krzysztofa Pendereckiego.

Festiwal zainauguruje IX Symfonia Beethovena w wykonaniu Chóru i Orkiestry Narodowego Forum Muzycznego we Wrocławiu pod dyrekcją Giancarlo Guerrero, z solistami: Genią Kühmeier, Małgorzatą Walewską, Rafałem Bartmińskim i Tomaszem Koniecznym. Transmisja w Dwójce – w niedzielę, 3 kwietnia, od godz. 20.00.

W koncercie finałowym maestro Andrzej Boreyko wraz z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej poprowadzi Requiem Luigiego Cherubiniego i Requiem Alfreda Schnittkego. Transmisja w Dwójce – w piątek, 15 kwietnia, od godz. 19.30.

W czasie festiwalu z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak: NOSPR pod dyrekcją Lawrenca Fostera, Sinfonia Varsovia pod batutą Roberta Trevino, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie prowadzona przez Michała Klauzę, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie prowadzona przez Alexandra Humalę i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego. Solistką tej ostatniej orkiestry będzie jedna z najbardziej cenionych na świecie skrzypaczek – Arabella Steinbacher – która wykona I Koncert skrzypcowy Maxa Brucha.

Specjalny charakter będzie miał koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją ukraińskiego dyrygenta, kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej Yaroslava Shemeta, który obok IX Symfonii Dvořáka i Odwiecznych pieśni Karłowicza poprowadzi Modlitwę za Ukrainę Walentina Silwestrowa – utwór z 2014 roku napisany jako reakcja na wydarzenia Euromajdanu.

Po raz drugi w historii Wielkanocnego Festiwalu zagości orkiestra Israel Camerata Jerusalem pod batutą Avnera Birona. Usłyszymy również orkiestrę symfoniczną KNUA (Korea National University of Arts Symphony Orchestra) prowadzoną przez Chiyoung Chunga – koncert ten będzie streamingowany na platformie internetowej festiwalu i w mediach społecznościowych Dwójki.

Ponadto w kontynuacji cyklu "Nieznane opery" Łukasz Borowicz przedstawi jednoaktowe dzieło Giuseppe Gazzanigi – Don Giovanni, które w czasach swego powstania (1787) konkurowało pod względem popularności z arcydziełem Mozarta o tym samym tytule. Wykonawcami partii solowych będzie doborowe grono polskich śpiewaków młodego pokolenia, m.in.: Aleksander Kunach, Natalia Rubiś, Katarzyna Belkius, Zuzanna Nalewajek, Karol Kozłowski oraz Wojtek Gierlach i Robert Gierlach.

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.

***

Mat. prasowe

Zobacz więcej na temat: Ludwig van Beethoven
Czytaj także

Philippe Herreweghe: do Bacha potrzebna jest muzykalność

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2022 21:00
- W ostatnich stuleciach doszło do rozwodu pomiędzy byciem muzykiem a byciem śpiewakiem. W czasach Bacha prawie każdy instrumentalista był jednocześnie śpiewakiem, a wszyscy chłopcy z chóru przy kościele św. Tomasza w Lipsku grali na klawesynie, organach, skrzypcach. Byli wszechstronnymi muzykami, potrafili nawet komponować. To wszystko zaginęło w XIX wieku - mówił w Dwójce dyrygent, założyciel Collegium Vocale Philippe Herreweghe.
rozwiń zwiń