Musica humana: Muzyka w przedrewolucyjnej Anglii

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2008 22:45
Anglia wkracza w wiek XVI wciąż jeszcze zapatrzona w ideały estetyczne późnego gotyku.

W architekturze i muzyce królują formy abstrakcyjne, fantastyczne, irracjonalne w swej przewadze detalu nad formą. Muzyka jest niesłychanie skomplikowana, o gestej fakturze i fantazyjnej arabeskowej ornamentyce. Nigdy muzyka pisana na kontynencie nie była tak złożona w swej konstrukcji dźwiękowej, w swym kontrapunkcie rytmicznym, jak ta komponowana w Anglii. Epoka ta ma wyraźnie charakter przejściowy - zaczyna się pod znakiem abstrakcyjnych, skomplikowanych dzieł religijnych, zapisanych w Eton Choir Boook, przechodzi przez barwne, koronkowo delikatne, ornamentalne msze Tavernera (który był rówieśnikiem króla Henryka VIII), a kończy się reformą muzyki religijnej i tworzeniem zrębów nowej liturgii dla narodowego kościoła. Jeszcze młody Thomas Tallis kontynuuje zawiły styl swoich poprzedników, by potem (choć pozostał katolikiem) podjąć próbę pisania anglikańskich anthems i psalmów w maksymalnie uproszczonej (choć wciąż jeszcze artystycznej) stylistyce. Usłyszymy też wiele pięknych nagrań tej muzyki, bowiem zespoły brytyjskie wykazują od lat niezmiennie autentyczne zainteresowanie swoim dziedzictwem muzycznym dawnych epok. Zaprasza Ewa Obniska

Zobacz więcej na temat: Anglia MUZYKA
Czytaj także

Musica humana: Cipriano de Rore

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2007 22:45
Cipriano de Rore ("divino Cipriano" jak go nazywano) przybył do Włoch znając dokładnie normy ścisłego północnego (franko-flamandzkiego) kontrapunktu. Miał szczęście zostać śpiewakiem w bazylice św. Marka w Wenecji, kiedy kapelmistrzem był tam jego rodak, Flamand Adrian Willaert, u którego prawdopodobnie doskonalił jeszcze swoje rzemiosło.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Dwa oblicza muzyki hiszpańskiej

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2008 22:45
Przełom wieków XV i XVI był w dziejach Hiszpanii okresem przełomowym o niezwykłej doniosłości. Z ubogiego, podzielonego, częściowo podbitego kraju przeistacza się Hiszpania w wielkie mocarstwo.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Psalmy pokutne Orlanda di Lasso i Andrei Gabrielego

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2008 15:06
Psalmy pokutne zostały wyróżnione bardzo wcześnie, już w pierwszym tysiącleciu jako osobna grupa o szczególnej wymowie i funkcji w liturgii. Związane w Wielkim Postem i Wielkim Tygodniem, w XVI w. stały się podstawą osobistej dewocji i pokuty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Szkoła wenecka

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2008 22:45
Szkoła wenecka, której fundatorem był wybitny Flamand Adrian Willaert, to przykład muzyki bardzo oryginalnej, stanowiącej widomy znak potęgi i znaczenia Najjaśniejszej Republiki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Hiszpania

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2008 23:18
II połowa XVI w. to w Hiszpanii szczyt "złotego wieku" na polu kultury: w malarstwie, muzyce, literaturze.To apogeum hiszpańskiego renesansu, choć zarazem zaczyna się jego schyłek.
rozwiń zwiń