21. Wielkanocny Festiwal Beethovena w Dwójce!
Poemat symfoniczny "Wyspa umarłych" (1908) Sergiusz Rachmaninow skomponował pod wpływem obrazu Arnolda Böcklina. Rosyjski kompozytor usłyszał w niej dźwięki średniowiecznej sekwencji "Dies irae" o dniu gniewu. - To niezwykle mroczna muzyka. W większości oparta na metrum 5/8. Odzwierciedla to unoszące się i opadające ciemne, spienione morskie wody - opowiadał Josep Pons.
Dyrygent zdradzał, że największe wrażenie robi na nim sam początek dzieła. - Przepełniony jest mrokiem, ciemnym niskim brzmieniem wiolonczel, kotłów, harfy i kontrabasów, które zdwajane są przez klarnety basowe i fagoty. Później napięcie nieustannie wzrasta aż do chorałowego cytatu sekwencji "Dies Irae". Ten cytat powraca wielokrotnie. Myślę, że to świadome nawiązanie do "Totentanz" Liszta.
Perianes: słuchanie cudzych interpretacji jest groźne
Josep Pons opowiadał też o VII Symfonii A-dur Beethovena, która dopełniła program koncertu inagurującego Festiwal Beethovenowski ("skomponował całą symfonię w oparciu o tylko jeden motyw, nawiązujący do śpiewu modraszki zwyczajnej"), oraz o swoich związkach z Polską ("moją żonę poznałem w Szczecinie").
***
Rozmawiał: Andrzej Zieliński
Gość: Josep Pons (dyrygent)
Data emisji: 2.04.2017
Godzina emisji: 21.00
Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".
bch/mc