Gesualdo - oryginał z Venosy

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2013 18:28
Niewielu kompozytorów zamierzchłej przeszłości prowokowało w XX wieku tyle emocji i zainteresowania, co Carlo Gesualdo książę Venosy. O jego muzyce porozmawiamy w audycji "Między dźwiękami".
Portret Carlo Gesualdo
Portret Carlo GesualdoFoto: Wikipedia/domena publiczna

Postać mroczna, tajemnicza i fascynująca, którą uwiecznili m.in. w filmie Werner Herzog, w muzyce Igor Strawiński, w literaturze Pierre de Bourdeille Brantôme, czy Gustaw Herling-Grudziński. Jest bohaterem licznych esejów, legend i czarnej kroniki XVI wieku, jako zabójca żony i jej kochanka. Dla tropicieli sensacji przede wszystkim morderca, dla  muzyków i muzykologów przede wszystkim autor niesamowitej, łamiącej wszelkie reguły muzyki. W XX wieku postrzegano ją, jako twórczość całkowicie osobną, bliższą raczej dokonaniom współczesnych eksperymentatorów niż muzycznemu kontekstowi czasów Gesualda. W poniedziałkowej audycji "Między dźwiękami” zastanowimy się w jakim stopniu język muzyczny Gesualda jest jego oryginalną wypowiedzią, na ile wyrasta z dokonań poprzedników, jak wypada na tle epoki i czy był drogą donikąd, czy może trampoliną do XX wiecznych eksperymentów.
Wśród licznych rocznic i jubileuszy ten dobiegający powoli końca  rok 2013 jest także rokiem Carla Gesualda księcia Venosy. We wrześniu minęło 400 lat od jego śmierci, o czym pamiętają wykonawcy zajmujący się muzyką dawną, dyrektorzy festiwali i oczywiście Program 2.
Na audycję zapraszają Ewa Obniska i Magdalena Łoś.

7 października (poniedziałek), godz. 19.30.

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

Muzyka jako rozrywka czy przedmiot intelektualnej analizy?

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2013 18:00
Czy dobrze jest robić sobie co jakiś czas – choćby w trakcie wakacyjnego wypoczynku – przerwę w słuchaniu muzyki? Czym jest dla muzyki i dla nas – jej odbiorców – cisza? Odpowiedzi na te pytania szukali autorzy audycji "W kontrapunkcie, czyli za i przeciw".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy Giuseppe Verdi jest nadal aktualny?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 12:00
Czy w XXI wieku widzimy w Verdim prekursora weryzmu muzycznego, poszukiwacza prawdy o świecie i człowieku? Czy może dzieło twórcy Rigoletta to dziś już tylko zamknięty rozdział historii opery? Na kilka dni przed dwusetną rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rozmawialiśmy o jego dziełach.
rozwiń zwiń