Transmisje w Dwójce:
Sobota, 15 listopada, godz. 19.25
Koncert jubileuszowy Krzysztofa Pendereckiego
Krzysztof Penderecki Tren, Koncert altówkowy, IV Symfonia, Actions, wyk: Grigorij Żyslin, altówka, Tomasz Stańko, trąbka, Sinfonietta Cracovia, dyr. Peter Gülke
Autor: Joanna Grotkowska
W przerwie: Wokół festiwalu – Jubileusze – autor: Justyna Nowicka
Niedziela. 16 listopada, godz. 17.00
Zygmunt Krauze Polichromia, Wojciech Kilar Training 68, Kazimierz Serocki Swinging Music, Henryk Mikołaj Górecki Muzyczka IV, Paweł Szymański Concerto a 4, Włodzimierz Kotoński Pour quatre, Aleksandra Gryka Üsinn, Aleksander Nowak Quantemporette (prawykonanie, zamówienie Festiwalu Muzyki Polskiej), wyk: London Sinfonietta.
Autor: Joanna Grotkowska
W przerwie: Podsumowanie IV Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie - autor: Justyna Nowicka
* * *
Prawykonanie Te Deum Kilara, pierwsza krakowska prezentacja wstrząsającej Pasji Mykietyna, koncerty jubileuszowe Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Krzysztofa Pendereckiego, występ legendarnej The London Sinfonietty i wielu innych solistów, dyrygentów i zespołów z Polski i z zagranicy oraz wszystkich znakomitych zespołów Polskiego Radia - to w największym skrócie opis czwartej edycji Festiwalu Muzyki Polskiej.
Ten największy w Polsce przegląd rodzimej twórczości kompozytorskiej od średniowiecza po dwudziesty pierwszy wiek odbędzie się w Krakowie od 9 do 16 listopada. Festiwal - organizowany przez Prezydenta Miasta, Polskie Radio oraz Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, a powstały z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego - obfitować będzie w wiele wydarzeń muzycznych: spektakle operowe, koncerty symfoniczne i oratoryjne, kameralistykę, spotkania z wybitnymi artystami i imprezy towarzyszące. Na piętnastu koncertach zaprezentowanych zostanie ponad 50 utworów polskich kompozytorów od Mikołaja Zieleńskiego po Pawła Mykietyna i wystąpi prawie 500 artystów z Polski, USA, Szwecji, Australii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Austrii i Rosji.
Jedną z ważnych idei przyświecający organizatorom od samego początku jest zapraszanie do wykonań polskiej muzyki artystów zagranicznych, którzy włączając te utwory do swojego repertuaru prezentują je później na zagranicznych estradach. Przykłady? Nigel Kennedy - gwiazda zeszłorocznej edycji - wybrał się na tournee po Niemczech z koncertami Karłowicza i Młynarskiego. Studyjna wizyta grupy brytyjskich dyrygentów w 2006 roku zaowocowała kilkunastoma koncertami z muzyką polską w Wielkiej Brytanii! Już dzisiaj wiemy, że zaplanowany przez nas w tym roku koncert The London Sinfonietty zostanie w całości powtórzony na festiwalu w Canterbury w ramach Roku Polskiego w Wielkiej Brytanii. Warto także dodać, iż dzięki współpracy z Polskim Radiem koncerty Festiwalowe dostępne są dla słuchaczy w całym kraju, a dzięki współpracy z Europejską Unią Nadawców – dla słuchaczy w wielu innych krajach.
Drugim istotnym celem Festiwalu jest poszukiwanie nowych interpretacji muzyki polskiej. Czekamy więc z dużym zainteresowaniem na wykonanie Koncertu fortepianowego Paderewskiego przez Pierce'a Lane'a, kwintetów Bacewicz i Zarębskiego przez Jonathana Plowrighta, Głowy meduzy Szalonka przez Karolinę Bäter czy Symfonii "Kopernikowskiej" Góreckiego w australijsko-słoweńsko-amerykańskiej obsadzie. Ale oczywiście ciekawe także jest reinterpretowanie przez polskich wykonawców dzieł w optyce kilkunastu lub kilkudziesięciu lat. Ciekawe czy nadal elektryzująco zabrzmi Tren Krzysztofa Pendereckiego, którym kompozytor wdarł się do światowego towarzystwa muzycznego? Czy publiczność zaakceptuje ostrość i ekspresywność Jutra Tadeusza Bairda?
Rolą Festiwalu jest także animowanie współczesnej twórczości kompozytorskiej oraz przypominanie dobrych, ale nieznanych lub zbyt rzadko wykonywanych utworów. W pierwszym nurcie mieści się m. in. prawykonanie Te Deum Kilara na rozpoczęcie Festiwalu z bardzo osobistą dedykacją dla zmarłej prawie rok temu żony kompozytora. Ponadto dokonanych zostanie kolejnych 5 prawykonań (Chyrzyński, Długosz, Kupczak, Maksymiuk, Nowak), włącznie z kolejnym zamówieniem Festiwalu u Aleksandra Nowaka, prezentowanym przez The London Sinfoniettę. Do drugiego nurtu należą wykonania utworów anonimowych z rozmaitych bibliotek i archiwów kościołów, Szarzyńskiego, Laksa, Kisielewskiego czy Fitelberga. I nie chodzi tu wcale o jakieś muzykologiczne prace archeologiczne, ale o skierowanie naszej uwagi na utwory ciekawe i dobre, z różnych powodów nie znajdujące się w powszechnym "obiegu". Festiwal ma już na swoim koncie takie "odkrycia", jak II Symfonia Noskowskiego czy II Koncert skrzypcowy Młynarskiego.
Podczas Festiwalu świętować będziemy kilka wspaniałych jubileuszy: 40-lecie pracy artystycznej Agnieszki Duczmal, 75. urodziny Henryka Mikołaja Góreckiego i 75. urodziny Krzysztofa Pendereckiego. W ramach 120-lecia krakowskiej Akademii Muzycznej katedra kompozycji zaprezentuje utwory twórców skupionych w tym ośrodku, na czele z utworem Krystyny Moszumańskiej-Nazar, zmarłej niecałe dwa miesiące temu kompozytorki. Chór Polskiego Radia, wystąpi w tym roku dwa razy, między innymi z okazji 60-lecia działalności. Gościć będziemy laureatów kilku ważnych konkursów: zwycięzcę zeszłorocznego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga, amerykańskiego dyrygenta Eugena Tzigana (stąd nieprzypadkowa obecność Pieśni o sokole Fitelberga w programie!), zwyciężczynię Konkursu Wokalnego im. Adama Didura, australijską śpiewaczkę greckiego pochodzenia Elenę Xanthoudakis, zespół Roentgen Connection, zwycięzcę Międzynarodowego Konkursu Muzyki Współczesnej czy laureatkę I lokaty na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO, Hannę Kulenty, której Koncert na trąbkę wykona niesamowity Marco Blauuw na swojej niesamowitej trąbce...
Każdy koncert poszczycić się może jakimś intrygującym utworem i jakimś elektryzującym wykonawcą. Udało się bowiem skonstruować program z utworów czołowych polskich kompozytorów (Jarzębski, Mielczewski, Karłowicz, Moniuszko, Bacewicz, Panufnik, Szymański, Kilar, Górecki, Penderecki) lub młodego pokolenia (Gryka, Praszczałek, Nowak, Kupczak). Wśród wykonawców nie zabraknie wszystkich znakomitych zespołów Polskiego Radia (NOSPR, POR, "Amadeus", Chór PR), krakowskich orkiestr (Filharmonia, Sinfonietta), Opery Wrocławskiej, Aukso, zespołów kameralnych (Ars Antiqua Austria, Szymanowski Quartet, DAFO, Roentgen Connection, The London Sinfonietta), solistów (m.in. Lane, Plowright, Kryger, Jablonski, Żyslin, Długosz), dyrygentów (Michniewski, Borowicz, Szreder, Tzigane, Duczmal, Gülke, Moś) i reżyserów (Znaniecki, Pietrowiak).
Tradycyjnie Festiwal odbywa się w okolicach 11 listopada. W tym dniu zaprosimy Państwa na koncert pełen zaskoczeń i niespodzianek. Zależy nam bardzo na tym, aby w tym dniu - świętując odzyskanie niepodległości - cieszyć się z tego także muzyką. Stąd obecność w programie znanych pieśni, arii i duetów (w tym dwóch miłosnych, napisanych przez Szymanowskiego: flirtu z operetki i głębokiego wyznania uczuć z opery). Stąd obecność muzyki Kisielewskiego, który w muzyce zawarł to, czego nie mógł powiedzieć lub napisać. I wreszcie stąd Walc Szpilmana i Koncert fortepianowy Henryka Warsa - ten ostatni utwór z pewnością pokaże nieznane oblicze kompozytora przeboju Miłość Ci wszystko wybaczy... To będzie taki "Last Night of the Proms", tylko że polski i w środku Festiwalu.
Finałowy koncert wpisze się w kilkuletnią już tradycję zamykania Festiwalu Muzyki Polskiej wielkim oratorium. Po Polskim Requiem i Pasji Krzysztofa Pendereckiego oraz Ślubach Jana Kazimierza Mieczysława Sołtysa przyszedł czas na Pasję Pawła Mykietyna. Utwór zamówiony przez Festiwal "Wratislavia Cantans" został prawykonany ledwie początkiem września, więc w Krakowie pojawi się po raz pierwszy jako druga prezentacja utworu w ogóle. We Wrocławiu było to wielkie wydarzenie, liczymy że i w Krakowie wywoła to nie mniejsze wrażenie. Naprawdę warto posłuchać, jak jeden z najciekawszych kompozytorów młodego pokolenia radzi sobie w zmierzeniu z wielowiekową tradycją pasyjną.
Andrzej Kosowski
Dyrektor Programowy
[----- Podzial strony -----]
Program transmisji
Niedziela, 9. 11. godz. 19.30
Andrzej Panufnik A Procession for Peace, Ignacy Jan Paderewski Koncert fortepianowy a-moll op. 17, Wojciech Kilar Te Deum na głosy solowe, chór i orkiestrę (prawykonanie światowe), wyk.: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Śląskiej, soliści: Piers Lane – fortepian, Iwona Hossa – sopran, Ewa Marciniec – alt, Rafał Bartmiński – tenor, Piotr Nowacki – bas, dyr. Wojciech Michniewski
Autor: Marek Zwyrzykowski
W przerwie: Beata Stylińska rozmawia o programie festiwalu i koncercie inauguracyjnym, goście: Andrzek Kosowski i Wojciech Michniewski
Wtorek, 11.11., godz. 19.25
Stefan Kisielewski Cosmos I, Wojciech Kilar Wokaliza z muzyki do filmu Dziewiąte wrota, Mieczysław Karłowicz Pamiętam ciche jasne, złote dnie op. 1 nr 5 (opr. M. Lewandowski na tenor i orkiestrę), Karol Szymanowski – Młodości mej dla Ciebie bije żar – duetz opery Hagith, Henryk Wars Koncert fortepianowy, Grażyna Bacewicz Uwertura, Ludomir Różycki Walc Caton z III aktu opery Casanova, Stanisław Moniuszko Recytatyw i aria Stefana z III aktu Strasznego Dworu, Karol Szymanowski Od czasu gdym Cię ujrzał raz – duet z operetki Loteria na mężów, Władysław Szpilman Walc w starym stylu, Wojciech Kilar Koncert na fortepian i orkiestrę, wyk.: Katarzyna Jagiełło – sopran, Paweł Skałuba – tenor, Peter Jablonski – fortepian, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz,
Autor: Marek Zwyrzykowski
W przerwie: Barbara Schabowska rozmawia z Łukaszem Borowiczem i solistami