Środowy (6.08) występ znakomitej BBC Symphony Orchestra w Royal Albert Hall wpisze się subtelnie w obchody Roku Messiaenowskiego. I śmiało można by go opatrzyć podtytułem „mistrzowie i uczniowie”, bowiem wczesne „Wniebowstąpienie” francuskiego mistrza zestawione zostanie z najpopularniejszymi utworami jego wielkiego poprzednika, Maurice’a Ravela (nieśmiertelne „Bolero” i archaizująca „Pawana dla zmarłej infantki”) oraz poematem programowym „Ringed by the Flat Horizon” jego ucznia, Brytyjczyka George’a Benjamina, który osobiście poprowadzi orkiestrę. Intrygujący wyłom w tym galijsko-frankofilskim programie stanowić będzie interpretacja neobarokowego Koncertu Skrzypcowego Igora Strawińskiego, z młodą, piekielnie utalentowaną Niemką Carolin Widmann w partii solowej.
Z kolei dwa dni później (8.08) BBC National Orchestra of Wales pod dyrekcją Kristjana Järvi przedstawi wyrazistą, acz kontrowersyjną interpretację XX-wiecznej muzyki amerykańskiej. Jej dynamikę miałyby bowiem określać z jednej strony żywioł artystycznego jazzu („Harlem” Duke’a Ellingtona) i jego neoklasycystycznych parafraz („Trzy Medytacje” z popularnej „Mszy” Leonarda Bernsteina), z drugiej zaś – postminimalistyczny witalizm dzieł Johna Adamsa („Chairman Dances”) oraz Michaela Torze („Javelin”).
Te londyńskie rewelacje nie pozwoliły nam oczywiście zapomnieć o trwającym od zeszłego piątku 63. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju. Już w czwartek (7.08) Choong Mo Kang - znakomity koreański pianista i jeden z najwybitniejszych współczesnych interpretatorów klawiszowych dzieł Jana Sebastiana Bacha – przedstawi swoją wizję „Wariacji Goldbergowskich”. Natomiast dwa dni później (9.08) będziemy mieli okazję podziwiać talent Alexandra Gavrylyuka, utytułowanego już, choć zaledwie 24-letniego pianisty o ukraińskich korzeniach. Australijski Wunderkind jeszcze jako nastolatek zdobył szturmem serca członków jury prestiżowych konkursów pianistycznych w japońskim Hamatsu oraz w Tel-Awiwie. Program sobotniego koncertu rozbudza apetyty także swym niezwykłym stylistycznym rozrzutem: muzyka Haydna skonfrontowana zostanie z dziełami Chopina i Schumanna, a także z modernistycznymi właściwie opusami Skriabina. Miejmy nadzieję, że artystyczna dojrzałość Gavrylyuka nie ustępuje w niczym rozległości jego zainteresowań.
Nie zamierzamy bynajmniej zaniedbać miłośników opery, których oczekiwania rozbudziliśmy ostatnio znakomitymi transmisjami z festiwali w Bayreuth oraz Montpellier. Już we wtorek (5.08) przeniesiemy się do monumentalnego Théâtre antique d'Orange, by wysłuchać inscenizacji „Fausta” Charles’a Gounoda. Arcydzieło romantycznej opery francuskiej wykonane zostanie przez Orkiestrę Filharmoniczną Radia France pod batutą Michela Plassona, zaś w partiach solowych wystąpią takie znakomitości, jak Marie-Nicole Lemieux czy René Pape.
(MMen)