Było to w Sankt Petersburgu, gdzie obaj artyści akurat przebywali. Andrzej Wajda wspomina ten moment ze wzruszeniem. - To "dam" to było znacznie więcej, niż "napiszę" - mówi reżyser. - Bo "dam", co mam najlepszego, co mogłoby wesprzeć sprawę, bo Katyń jest przecież jedną z najbardziej dojmujących zbrodni na polskim narodzie.
Andrzej Wajda całkowicie zaufał Krzysztofowi Pendereckiemu w kwestii wyboru dzieł do wykorzystania w filmie.
- Jako człowiek doświadczony po prostu znalazł to, co jego zdaniem najbardziej harmonizowało z tym, co zobaczył na ekranie. To była muzyka, która miała swoją siłę, swoją wyrazistość, swoją niepowtarzalność - podkreśla reżyser.- To więcej niż muzyka do filmu. To utwór, który mówi o tym samym, o czym ja chciałem opowiedzieć obrazami, poprzez aktorów, poprzez dialogi. Dodała duchowości scenom z konieczności realistycznym.
KRZYSZTOF PENDERECKI W POLSKIM RADIU - ZOBACZ SERWIS SPECJALNY
Muzyka Krzysztofa Pendereckiego została wykorzystana w blisko 50 filmach, zarówno w krótkometrażowych filmach fabularnych, jak i w dokumencie oraz animacji. Do najważniejszych osiągnięć na tym polu należą kompozycje do filmów Szyfry oraz Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa. Muzyka do Rękopisu, jak podkreślała w Dwójce krytyk filmowy Maria Krupa-Wilczek, w mistrzowski sposób wykorzystuje połączenie eksperymentalnej muzyki elektronicznej i barokowej stylizacji. Część elektroniczna powstała w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, kierowanym wówczas przez Józefa Patkowskiego. Penderecki zachłysnął się nowymi możliwościami, ponoć bawił się w Studiu jak mały chłopiec...
Jaką muzykę filmową popełnił Krzysztof Penderecki? Dlaczego jego muzyka jest... straszna? I czy powróci do komponowania muzyki specjalnie przeznaczonej dla filmu?
Z teoretykiem filmu Marią Krupą-Wilczek oraz z Andrzejem Wajdą rozmawiała Monika Pilch.