W poniedziałkowym magazynie „Źródła” skupimy się przede wszystkim na kompozycjach żyjących na przełomie wieków XIX i XX: Gurdjieffa i Komitasa. Ten pierwszy był ormiańskim filozofem, mistykiem, nauczycielem duchowym pochodzenia ormiańskiego i greckiego. Podróżnikiem i kompozytorem, piszącym swoje dzieła przede wszystkim na fortepian.
Drugi z dzisiejszych bohaterów, młodszy o 3 lata od Georgija Gurdjieffa, Komitas był ormiańskim księdzem, muzykologiem, kompozytorem, śpiewakiem i dyrygentem chóru. Uważany jest za założyciela ormiańskiej narodowej szkoły muzycznej i jednego z pionierów etnomuzykologii. Praca etnograficzna Komitasa jest bezcenna. Zapisał kilka tysięcy ormiańskich pieśni, także dzięki jego wysiłkowi wiele z muzycznego dorobku Ormian przetrwało okropności 1915 r. – ludobójstwa Ormian.
Uznany na całym świecie Gurdjieff Ensemble składa się z czołowych muzyków z Armenii grających na tradycyjnych instrumentach ormiańskich i bliskowschodnich. Zespół został założony przez Levona Eskeniana w celu wykonywania „etnograficznie autentycznych” aranżacji muzyki fortepianowej G. I. Gurdżijewa/Thomasa de Hartmanna, a następnie różnorodnie rozszerzał repertuar, który obecnie obejmuje muzykę Komitasa, muzykę z Bliskiego Wschodu, a także starożytną i średniowieczną muzykę ormiańską. W repertuarze znajduje się także muzyka ludowa i duchowa, pieśni trubadurów z Kaukazu, dzieła zebrane przez Beli Bartoka i kompozycje kompozytorów współczesnych.
Wysłuchamy fragmentu koncertu zespołu Gurdjieff Ensemble kierowanego przez Levona Eskeniania, podczas Festival Printemps des Arts w Monte Carlo (26 marca 2022).
***
Tytuł audycję: Źródła
Prowadziła: Magdalena Tejchma
Data emisji: 6.02.2023
Godzina emisji: 15.15