Powrót Jana Lisieckiego u boku Marii João Pires

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2013 18:00
Jan Lisiecki pierwszy raz wystąpił na Festiwalu "Chopin i jego Europa" w wieku 12 lat. W tym roku pełnoletni już artysta zmierzył się z muzyką Beethovena oraz fenomenem jednej z najoryginalniejszych pianistek naszych czasów. Na retransmisję ze Studia Lutosławskiego zapraszamy w świąteczny czwartek.
Maria Joao Pire.
Maria Joao Pireš.Foto: Archiwum NIFC

W Marii João Pires kanadyjski pianista polskiego pochodzenia znaleźć mógł znakomitą mistrzynię także dlatego, że bliskie jej są dole i niedole życia Wunderkinda. Doświadczona portugalska artystka swoją naukę gry na fortepianie rozpoczęła bowie w wieku 5 lat, a pierwszy raz na scenie wystąpiła już 2 lata później, grając koncerty fortepianowe Mozarta w Oporto. Jako dziesięciolatka odebrała najwyższą portugalską nagrodę dla młodych muzyków. Już w trakcie studiów rozpoczęła występy na całym świecie z najważniejszymi orkiestrami, do których należą Filharmonicy Berlińscy, The Boston Symphony Orchestra, The Royal Concertgebouw Orchestra, The London Philharmonic, Orkiestra Paryska czy Filharmonicy Wiedeńscy. Jej specjalnością stały się dzieła klasyków wiedeńskich, choć sama zainteresowana chętniej powołuje się na Chopina, patrona warszawskiego festiwalu.

Uczestnicy sierpniowego konceru zgadzają się, że to było wyjątowo interesujące spotkanie. Na retransmisję z Filharmonii Narodowej zaprasza Małgorzata Pęcińska.

Program:

Witold Lutosławski Preludia i fuga

Ludwig van Beethoven IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58; III Koncert fortepianowy c-moll op. 37

Wyk. Aukso - Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia; Maria João Pires - fortepian, Jan Lisiecki - fortepian

(Filharmonia Narodowa w Warszawie, 25 sierpnia 2013 roku)

26 grudnia (czwartek), godz. 10.00

mm

Czytaj także

"Myśleliśmy że Lutosławski to miły człowiek, ale nie pisze dobrej muzyki. Ale byliśmy głupi..."

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2013 19:00
Tak o polskim kompozytorze mówią po latach Berlińscy Filharmonicy. A co myślą o Lutosławskim wybitni dyrygenci? Z Simonem Rattlem i Esa-Pekką Salonenem rozmawiała Agata Kwiecińska, a Wojciecha Michniewskiego pytała Ewa Szczecińska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krystian Zimerman: szokuje mnie to, co dziś widzę w Koncercie fortepianowym

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2013 09:18
Znakomity pianista opowiadał w Dwójce o swoim odczytaniu - 25 lat po premierze - utworu, który Witold Lutosławski dedykował właśnie Zimermanowi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Barłomiej Wąsik: prawdziwa awangarda to Beethoven

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2013 17:00
Z jednym z najciekawszych pianistów i aranżerów młodego pokolenia Ewa Szczecińska rozmawiała o awangardowości XIX- wiecznej muzyki fortepianowej: od Beethovena, przez Chopina i Schumanna, po Liszta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Olga Rusina - muzyka jest językiem duszy

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2013 09:00
- Dla Olgi podstawowa była sprawa emocji w muzyce płynącej z wnętrza, z historii kultury i z genealogii mistrzów - mówił w Dwójce Andrzej Sułek. Wspominaliśmy znakomitą pianistkę, która odeszła 7 maja tego roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ze wspomnień Barbary Hesse-Bukowskiej

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2013 13:40
W dniu pogrzebu naszej wielkiej pianistki przypomineliśmy archiwalne nagranie, w którym laureatka Konkursu Chopinowskiego z roku 1949 przywoływała atmosferę i kulisy tamtych pamiętnych zawodów...
rozwiń zwiń