O tym, że "Psychoza" była czarno-białym filmem, zdecydowały nie tyle względy artystyczne, ile finansowe. Jak przypominał Mariusz Gradowski, Alfred Hitchcock nie miał wielkich funduszy na ten obraz. Stąd też Bernard Herrmann, autor muzyki do "Psychozy", nie dysponował rozbudowaną orkiestrą, mógł sobie pozwolić tylko na zespół smyczkowy. - Ta oszczędność jednak idealnie współgra z tym, o czym Hitchcock chce powiedzieć - podkreślał Mariusz Gradowski, przytaczając również słowa samego Herrmanna. Kompozytor miał powiedzieć, że czarno-biały film potrzebuje prostoty czarno-białej muzyki.
Jak przebiegała kariera znakomitego kompozytora, jak wyglądała jego współpraca nie tylko z Alfredem Hitchcockiem, ale i Orsonem Wellesem czy Martinem Scorsese? Między innymi o tym w pierwszej audycji z cyklu "Muzyka w kadrze". W opowieści o Bernardzie Herrmannie nie mogło oczywiście zabraknąć samych jego kompozycji.
***
Tytuł audycji: "Muzyka w kadrze"
Prowadzili: Grzegorz Dąbrowski i Mariusz Gradowski
Data emisji: 11.01.2014
Godzina emisji: 13.00
www.facebook.com/mwkadrze
(jp/kd)