Barokowy portret na ostatnią drogę

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2015 13:54
Zapraszamy na kolejną gawędę dr Bożeny Fabiani, który tym razem poświęcona będzie polskiego portretowi trumiennemu i obrzędom pogrzebowym.
Portret trumienny Piotra Adama Opalińskiego.  Nieodłączny element skomplikowanej barokowej uroczystości szlacheckiego pochówku
Portret trumienny Piotra Adama Opalińskiego. Nieodłączny element skomplikowanej barokowej uroczystości szlacheckiego pochówkuFoto: Tadan, lic. CC, wikipedia

Portrety takie malowano na blasze, najczęściej cynowej w XVII i XVIII wieku. Kształt obrazu dostosowywano do boku trumny szlachcica. A to dlatego, że w czasie pogrzebu portrety mocowano do trumny od strony głowy tak, by zmarły uczestniczył w uroczystości. Po przeciwległej stronie umieszczano epitafium, a po bokach - tarcze herbowe.

Na audycję "W stronę sztuki" - w niedzielę (22.03) w godz. 10.30-10.45 - zaprasza dr Bożena Fabiani.

mm/kul

Zobacz więcej na temat: barok malarstwo pogrzeby
Czytaj także

Bezimienni polscy malarze baroku

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2015 16:51
- Przewertowałam w swoim życiu wiele rachunków i nie zdarzyło mi się wydostać z nich nazwiska ni jednego artysty - mówiła w Dwójce historyk sztuki dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak najdalej od ideału. Portrety sarmatów

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2015 14:08
Barokowe wizerunki polskich szlachciców wyróżniały się oryginalnością na tle całej ówczesnej Europy.
rozwiń zwiń