Jury w składzie prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński wskazało najlepsze wykonanie "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego:
Ugo Benelli – tenor (Hrabia Almaviva), Fernando Corena – bas (Bartolo), Teresa Berganza – mezzosopran (Rozyna), Manuel Ausensi – baryton (Figaro), Nikołaj Gjaurow – bas (Don Basilio), Orchestra e Coro Rossini di Napoli, dyr. Silvio Varviso (nagranie: Neapol 1964, LP Decca 1965/CD Decca 2015)
Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:
- Victoria de los Angeles – sopran (Rozyna), Luigi Alva – tenor (Hrabia Almaviva), Sesto Bruscantini – baryton (Figaro), Carlo Cava – bas (Basilio), Ian Wallace – bas (Bartolo), Glyndebourne Festival Chorus, Royal Philharmonic Orchestra, dyr. Vittorio Gui (nagranie: wrzesień 1962, Studio nr 1 przy Abbey Road, Londyn; LP EMI 1963/CD EMI 1994)
- Luigi Alva – tenor (Hrabia Almaviva), Enzo Dara – bas (Bartolo), Teresa Berganza – mezzosopran (Rozyna), Hermann Prey – baryton (Figaro), Paolo Montarsolo – bas (Basilio), The Ambrosian Opera Chorus, London Symphony Orchestra, dyr. Claudio Abbado (nagranie: Londyn 1971; LP DG 1972/CD DG “Originals” 1998)
"Wesela Figara" najlepsze pod batutą Ericha Kleibera
- Thomas Allen – baryton (Figaro), Agnes Baltsa – mezzosopran (Rozyna), Francisco Araiza – tenor (Hrabia Almaviva), Domenico Trimarchi – baryton (Bartolo), Robert Lloyd – bas (Basilio), Ambrosian Opera Chorus, Academy of St. Martin-in-the-Fields, dyr. Neville Marriner (nagranie: Londyn 1982; LP Philips 1983/CD Philips 2012)
- William Mateuzzi – tenor (Hrabia Almaviva), Cecilia Bartoli – mezzosopran (Rozyna), Leo Nucci (nuczi) – baryton (Figaro), Paata Burchuladze – bas (Basilio), Enrico Fissore – bas (Bartolo), Orchestra e coro del Teatro Comunale de Bologna, dyr. Giuseppe Patanè (nagranie: Teatro Comunale, Bolonia, 1988; Decca 1989)
- Elina Garanca – mezzosopran (Rozyna), Lawrence Brownlee – tenor (Hrabia Almaviva), Nathan Gunn – baryton (Figaro), Bruno de Simone – bas (Bartolo), Kristinn Sigmundsson – bas (Don Basilio), Chór i Orkiestra Radia Bawarskiego w Monachium, dyr. Miguel Gómez-Martinez (nagranie: live 7-8 maja 2005, Filharmonia w Monachium; Sony BMG 2006)
***
Plan słuchania:
I runda
Uwertura (fragm.)
II akt
Tercet Figara, Almavivy, Rozyny "Ah! qual colpo inaspettato!", fragment od "Dolce nodo avventurato"
II runda
I akt
Canzona Almavivy "Se il mio nome saper voi bramate" (fragm.)
I akt
Cavatina Rozyny "Una voce poco fa", fragment od "Io sono docile"
III runda
I akt
Aria Basilia "La calunnia è un venticello", fragment od "Dalla bocca"
Finał
I akt
Cavatina Figara "Largo al factotum"
***
Premiera "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego odbyła się 20 lutego 1816 roku w Rzymie i jak wieść niesie niemal na niej kompozytora nie zlinczowano. Jednak już na drugim przedstawieniu ogłoszono go… geniuszem.
Libretto przygotował Cesare Sterbini, który zaproponował przerobienie tekstu wykorzystanego w „Cyruliku” Giovanniego Paisiella (premiera w 1782 roku w Sankt Petersburgu). Rossini poprosił nawet sędziwego kompozytora o zgodę i natychmiast ją otrzymał. Co ciekawe tytuł – „Cyrulik sewilski” - przyjął się dopiero po śmierci Paisiella, który zmarł 5 czerwca 1816 roku, dokładnie zaś od wystawienia w Bolonii, w sierpniu, tego samego roku.
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadzi: Jacek Hawryluk
Goście: prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński
Data emisji: 26.05.2018
Godzina emisji: 17.00
jp/mko