Zdaniem Jury w składzie: Dorota Kozińska, Agata Szymczewska i Piotr Kamiński najlepsze wykonanie Kwintetu smyczkowego g-moll Mozarta znalazło się na płycie:
Klenke Quartett: Annegret Klenke, Beate Hartmann – skrzypce, Yvonne Uhlemann – altówka, Ruth Kaltenhäuser – wiolonczela, Harald Schoneweg – altówka (nagranie: Baden Baden 2016/2017; 3 CD Accentus Music 2018)
Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:
- The Budapest String Quartet: Joseph Roisman, Alexander Schneider – skrzypce, Boris Kroyt – altówka, Mischa Schneider – wiolonczela, Walter Trampler – altówka (nagranie: Nowy Jork, grudzień 1966; LP CBS/2 CD Praga Digitals 2017),
- Amadeus Quartet: Norbert Brainin, Siegmund Nissel – skrzypce, Peter Schidlof – altówka, Martin Lovett – wiolonczela, Cecil Aronowitz – wiolonczela (nagranie: Berlin: 1969, LP DG 1970/komplet kwintetów LP’s 1975/2 CD 2005),
- Esterházy String Quartet: Jaap Schröder, Alda Stuurop – skrzypce, Linda Ashworth – altówka, Wouter Möller – wiolonczela, Wim Ten Have – altówka (nagranie: Kingsway Hall, Londyn, 10-14 listopada 1980; LP L’Oiseau-Lyre 1983, BOX „L’Oiseau-Lyre: Classical & Early Romantic” 50 CD, Decca 2015),
- Alban Berg Quartett: Günter Pichler, Gerhard Schulz – skrzypce, Thomas Kakuska – altówka, Valentin Erben – wiolonczela, Markus Wolf – altówka (nagranie: Seon, Szwajcaria, grudzień 1986; EMI 1988/7 CD ”Mozart – Chamber Music. The Last String Quartets”, Warner Classics 2018),
- Kuijken String Quartet: Sigiswald Kuijken - skrzypce (Giovanni Grancino, Mediolan ok. 1700); François Fernandez – skrzypce (Bart Visser, na podstawie Romboutsa, 1992), Marleen Thiers – altówka (Anonim, północne Włochy, koniec XVII wieku), Wieland Kuijken – wiolonczela (przypisywana Amatiemu, Cremona, ok. 1570), Ryo Terakado – altówka (Bart Visser, na podstawie Romboutsa, 1992) (nagranie: Holandia 1995, Denon 1998).
Plan słuchania wyglądał następująco:
I runda
(I część) Allegro (fragm.)
II runda
(II część) Menuetto – Allegretto (fragm.)
III runda
(III część) Adagio ma non troppo (fragm.)
Finał
(IV część) Adagio – Allegro (fragm.)
***
Wolfgang Amadeusz Mozart ukończył sześć kwintetów smyczkowych, choć planował napisać ich znacznie więcej. We wszystkich utworach tego typu obok pary skrzypiec i wiolonczeli występują dwie altówki - instrument, który kompozytor cenił szczególnie.
Swój pierwszy Kwintet smyczkowy B-dur KV 174, jak wieść niesie, Mozart stworzył pod wpływem Kwintetu Michała Haydna.
Kwintet g-moll KV 516 został ukończony 16 maja 1787 roku w wirze pracy nad Don Giovannim.
***
Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadził: Jacek Hawryluk
Data emisji: 9.03.2019
Godzina emisji: 17.00