Nie tylko taneczna jesień Ostatnia aktualizacja: 07.09.2010 15:29 II Dni Sztuki Tańca oraz Warszawska Jesień już lada dzień. Audio 05'53 Krzysztof Pastor o II Dniach Sztuki Tańca 07'57 Beata Stylińska zapowiada wydarzenia Warszawskiej Jesieni 06'19 Taduesz Sobolewski z Festiwalu Filmowego w Wenecji Kulturalny wrzesień należy do Warszawy. Już dziś w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej rozpoczynają się II Dni Sztuki Tańca. W ramach imprezy zobaczymy 2 zespoły baletowe, 4 teatry tańca oraz młodzież baletową – w sumie ponad 20 prac choreograficznych: od dużych przedstawień po niewielkie miniatury taneczne. O szczegółach opowiedział dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, Krzysztof Pastor. We wtorkowym Wybieram Dwójkę zaprosiliśmy też Państwa na tegoroczną Warszawską Jesień, której przewdonim tematem stały się - na fali Roku Chopinowskiego - tradycyjne i całkiem niezwykłe klawiatury. Na konferencji prasowej poprzedzającej Festiwal była Beata Stylińska. Polecamy także relację Tadeusza Sobolowskiego z Festiwalu Filmowego w Wenecji, na którym miała miejsce premiera kontrowersyjnego filmu Jerzego Skolimowskiego p.t. Essential Killing. Gospodarzem audycji będzie Justyna Piernik. Zobacz więcej na temat: Jerzy Skolimowski Tadeusz Sobolewski Wenecja essential killing POLSKA konferencja prasowa pierniki
Dziad, baba i muzyka współczesna Ostatnia aktualizacja: 17.11.2009 13:53 Dwójka zaprasza do Studia im. Witolda Lutosławskiego na koncert monograficzny Taduesza Wieleckiego. Dwójka zaprasza do Studia im. Witolda Lutosławskiego na koncert monograficzny Tadeusza Wieleckiego. Choć twórca znany jest dobrze jako Dyrektor "Warszawskiej Jesieni", niewielu zdaje sobie sprawę, że jest on także jednym z nabardziej znanych na świecie polskich kompozytorów. W przeciwieństwie do Góreckiego czy Szymańskiego, Wielecki nie kokietuje słuchaczy chwyliwymi melodiami ani historycznymi aluzjami - jego muzyka jest nowczesna, gęsta i abstrakcyjna. W tym sensie jawi się on następcą arytokraty piolskiego modernizmu, Witolda Lutosławskiego. Nie oznacza to bynajmniej, że kompozytor ani tym bardziej jego muzyka pozbawieni są poczucia humoru. Utwór "Powtarzanka". który trafił do programu monograficznego koncertu dowodzi, że całkiem poważna kompozycja powstać może równie dobrze z dziecięcej wyliczanki. Nagranie z próby przed koncertem monograficznym Tadeusza Wieleckiego
Dom pełen dźwięków - wywiad z Pierrem Henry Ostatnia aktualizacja: 04.01.2010 19:20 Tegoroczna "Warszawska Jesień" przyniosła pierwszy od ponad ćwierćwiecza występ wybitnego francuskiego kompozytora w Polsce. Pierre'a Henry nazywa się ojcem muzyki elektronicznej albo dziadkiem techno. Oba określenia są o tyle nieprecyzyjne, że stworzona w latach czterdziestych muzyka konkretna stanowi odrębną, rewolucyjną filozofię twórczości. Nie chodzi w niej przede wszystkim o kreowanie nowych brzmień czy faktur, lecz o uznanie wszystkich występujących w otaczającym nas świecie dźwięków za równoprawny materiał kompozytorski. Technologicznym wynalazcą muzyki konkretnej był inżynier Pierre Schaeffer, ale jej artystycznym ojcem - właśnie Pierre Henry. Osiemdziesięcioletni kompozytor zachowuje wciąż imponującą jasność umysłu oraz poczucie humoru. Klaudii Baranowskiej opowiadał między innymi o: Początkach muzyki konkretnej oraz przyjaźni z Pierrem Schaefferem. Swoich polskich perypetiach i sentymentach. Utworze "Capricio" zamówionym u kompozytora przez "Warszawską Jesień". Nowocześnie rozumianej sztuce koncertowania. Swoich wszechstronnych zainteresowaniach oraz nietypowym domostwie. Fragment "Apokalipsy Świętego Jana", którą Pierre Henry zaprezentował na "Warszawskiej Jesieni" w 1983 roku: Zobacz więcej na temat: POLSKA