Od euforycznego zachwytu, po pełną lekceważenia wrogość. Anton Bruckner

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2025 14:50
Niewiele zjawisk w muzyce, budzi tak skrajne emocje jak Anton Bruckner i jego twórczość: od euforycznego zachwytu i ekstazy (rzadko), po pełną lekceważenia wrogość (częściej), poprzez rozmaite stadia i formy obojętności lub zdystansowania (najczęściej). 
Popiersie Antona Brucknera w Wiedniu.
Popiersie Antona Brucknera w Wiedniu.Foto: Shutterstock

Jako twórca jedenastu symfonii Bruckner ma i zawsze miał zagorzałych adwokatów wśród największych dyrygenckich autorytetów: od Jochuma, Skrowaczewskiego i Celibidache po Thielemanna, Paavo Järviego i Nézet-Séguina. 

Publiczność koncertowa zazwyczaj odczuwa respekt wobec Brucknerowskich symfonii, których rozmiary oscylują wokół 60-70 minut. Tego, że skomponował coś poza nimi, większość melomanów nawet nie podejrzewa. Nic dziwnego: kiedy już Brucknerowi zdarzyło się napisać kwintet smyczkowy, wielu dyrygentów uznało, że z powodzeniem da się go przerobić na jeszcze jedną, dwunastą symfonię.  

Anegdoty, stereotypowe opinie i osobliwości charakteru nie pomagały. Student Brucknera, Fritz Kreisler, zapamiętał jego bezkompromisową religijność, a zarazem prostolinijność. "Gdy w pobliskim kościele biły dzwony, padał na kolana w trakcie lekcji i modlił się lub, co zdarzało się częściej, opuszczał nas i biegł do kościoła na modlitwy". […] Ale przy tym "był człowiekiem absolutnie szczerym i dziecięco wręcz naiwnym". 

Dalekie od poprawności zachowania wobec kobiet, skandale wokół jego relacji ze studentkami, niechlujny ubiór i wygląd prowincjusza, uczyniły z Brucknera w Wiedniu uosobienie wizerunkowej porażki. 

*** 

Na audycję Giganci – sylwetki i dzieła wielkich twórców w niedzielę (5.01) zaprosił Andrzej Sułek.

andrzej sułek/ zch

Czytaj także

Giacomo Puccini – Turandot

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2024 14:59
"Tutaj kończy się dzieło, niedokończone przez Mistrza na skutek jego śmierci" – to słowa, które dyrygent Arturo Toscanini wypowiedział do publiczności mediolańskiej La Scali 25 kwietnia 1926 roku, podczas prapremiery Turandot Giacoma Pucciniego. Opera w wersji dokończonej przez Franca Alfano została wystawiona następnego dnia. Na przedostatni odcinek audycji poświęconej włoskiemu Gigantowi zapraszają Agata Kwiecińska i Adam Banaszak.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Giacomo Puccini – podsumowanie

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2024 15:00
To ostatni odcinek cyklu audycji poświęconych jednemu z największych kompozytorów w historii opery. Agata Kwiecińska i Adam Banaszak opowiadali między innymi o pucciniowskich dyrygentach i śpiewakach, a także o życiu prywatnym i podróżach włoskiego giganta. 
rozwiń zwiń