Jak mówiła dr Grażyna Bastek, Velázquez we wczesnych, sewilskich płótnach pochłonięty był koncepcją obrazu o skomplikowanej, nie do końca oczywistej przestrzeni malarskiej. To, co powinno być najważniejsze - na przykład scena religijna - widoczne jest w oddaleniu, przez otwór w ścianie, a może w odbiciu w lustrze, a może w obrazie wiszącym na ścianie...
- W "Scenie kuchennej z Chrystusem w domu Marii i Marty" na pierwszym planie mamy niezwykły realizm, czyli w tym wypadku dwie kobiety: kucharkę, która uciera czosnek, i za nią starszą kobietę, zwracającą jej uwagę na coś istotnego - tłumaczyła gość Dwójki. - W tle natomiast dzieją się rzeczy ważne, ale są rozmazane, nie do końca wiemy z czym mamy do czynienia - zaznaczyła dr Grażyna Bastek.
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 29.03.2015
Godzina emisji: 10.30
mr/mc