Chilijska instrumentalistka Catalina Vicens grająca na historycznych instrumentach klawiszowych, Monodia Polska z repertuarem, w którym znalazły się pieśni rycerskie, barokowe piety, śpiewane moralitety z XVIII wieku, czy utwory nieskodyfikowane, będące wyrazem pobożności ludowej, Dziczka wykonująca pradawne pieśni ludowe, które zachowały się wyłącznie w przekazach ustnych. To tylko niektóre propozycje zawarte w programie Festiwalu "Nowe Epifanie".
- Lucas Henning, lutnista, przedstawi swój program autorski "Tarot paryski", w którym bardzo sprytnie skojarzył XVI-wieczną talię kart tarota przechowywaną w Paryżu z Marią Magdaleną - opowiadał o koncercie młodego lutnisty Łukasz Kozak. Lucasa Henninga zainspirowali John Dowland, katolik w reformacyjnej Anglii, Nicolas Valleta, hugenot z Amsterdamu, Giovanni Girolamo Kapsperger, lutnista papieża Urbana VIII oraz Michelagnolo Galilei, brat Galileusza, lutnista na protestanckich dworach Radziwiłłów.
Kolejną ciekawą propozycją Festiwalu są "Krwawe gody", czyli eksperymentalny projekt, w którym w repertuarze średniowiecznych pieśni pasyjnych, spotkały się polskie śpiewaczki tradycyjne z zespołu "Dziczka" ze wspomnianą Cataliną Vicens. - To jest zupełnie nowa jakość - mówił kurator. Podczas koncertu usłyszymy m.in. "Pieśń o Bożym umęczeniu", "Krzyżu wierny i wyborny" oraz wzruszający "Lament świętokrzyski".
Koncert "Tarot de Paris" rozpocznie się 9 marca o godz. 19.00 w Sali Kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
"Krwawe gody" zabrzmią 10 marca w kościele ewangelicko-reformowanym przy ul. Solidarności w Warszawie.
***
Audycja: Poranek Dwójki
Rozmawiał: Paweł Siwek
Gość: Łukasz Kozak (kurator wydarzeń z muzyką dawną na Festiwalu "Nowe Epifanie")
Data emisji: 9.03.2020
Godzina emisji: 8.30
uk/am