Tadeusz Ochlewski i Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2021 15:15
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest jedną z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce. Promuje  twórczość rodzimych kompozytorów, jest także przedstawicielem czołowych zagranicznych wydawców na terenie kraju. Przez 75 lat działalności PWM zgromadziło setki tysięcy materiałów o wyjątkowej wartości kulturowej. 
Afisz polskiego Towarzystwa Muzycznego z 1948 roku
Afisz polskiego Towarzystwa Muzycznego z 1948 rokuFoto: POLONA

Posłuchaj
28:11 Rozmowy po zmroku 1.06.2021.mp3 Droga do powstania Polskiego Towarzystwa Muzycznego (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

 

"Rozmowach po zmroku" opowiadaliśmy o początkach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Wśród nagrań z Archiwum Polskiego Radia znalazły się także wspomnienia Jerzego Waldorffa m.in. o Tadeuszu Ochlewskim, któremu w 1945 roku Minister Kultury i Sztuki powierzył zadanie utworzenia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Funkcję dyrektora pełnił do przejścia na emeryturę w 1965.

Adam Bałdych Koncert GREAT ENCOUNTERS_6.06.2021_fot. Paweł Stelmach.jpg
Koncert GREAT ENCOUNTERS na 75. urodziny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

- Była jedna rzecz niezwykła - jego upór - wspominał w archiwalnym nagraniu Jerzy Waldorff. - Ochlewski nie tracił ani na chwilę temperamentu, ani na chwilę chęci, żeby ta muzyka szła. Zorganizował własny kwartet, gdzie sam grał na drugich skrzypcach. Jeszcze przed wojną założył Towarzystwo Muzyki Współczesnej i Polskie Towarzystwo Wydawnicze, które wydawało swój miesięcznik i zaczęło wydawać te i owe egzemplarze muzyki, przede wszystkim te, które przed wojną zostały opracowane.

- Największą zasługą Ochlewskiego jest nowe, a zarazem pierwsze wydanie z rękopisu "Strasznego Dworu" Moniuszki - podkreślił.

Czytaj także:

Podczas okupacji Tadeusz Ochlewski był współorganizatorem tajnych koncertów muzyki w zakonspirowanych mieszkaniach, także w nieistniejącym dziś budynku Konserwatorium, gdzie mieściła się Rada Główna Opiekuńcza. - To była jedyna sala, gdzie wolno było dawać publiczne, polskie koncerty - opowiadał Jerzy Waldorff. - Druga to była prywatna salka na Nowym Świecie, antykwariat prof. Wojtowicza, gdzie odbywały się wspaniałe kameralne koncerty, również Ochlewskiego. Następnie w mieszkaniu robił dyskusje na temat: jak ma być zorganizowane życie muzyczne po wojnie.

W audycji wykorzystano wypowiedzi Tadeusza Ochlewskiego, Mieczysława Tomaszewskiego, Jerzego Waldorffa, także wspomnienia kolejnych dyrektorów tej instytucji m.in. Leszka Polonego, Andrzeja Kosowskiego, a także kompozytorów: Witolda Lutosławskiego oraz dzisiejszą refleksję na temat wydawnictwa Zygmunta Krauze. 

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Rozmawiała: Beata Stylińska

Data emisji: 1.06.2021

Godzina emisji: 21.30

Czytaj także

Małgorzata Małaszko-Stasiewicz: box "100 na 100" to 6 kg muzyki, które brzmi

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2020 07:00
- Gdyby Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydało 6 kg nut, to może rzeczywiście z brzmieniem byłoby trudniej. Natomiast tutaj w środku, poza przystępnym opisem Danuty Gwizdalanki, są arcydzieła polskiej muzyki - mówiła o wyjątkowym wydawnictwie płytowo-książkowym Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, dyrektor-redaktor naczelna Programu 2 Polskiego Radia i przewodnicząca Rady Programowej "100 na 100. Muzyczne dekady wolności".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koncert na 75-lecie PWM

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2021 10:14
Czy można jednogłośnie stworzyć listę najbardziej znanych polskich kompozytorów? Można! W ten sposób powstał najnowszy krążek GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS, którym Oficyna zaznacza 75 lat swojej działalności. 
rozwiń zwiń