Katowickie organy NOSPR - instrument w instrumencie

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023 16:00
- Jest to instrument dynamiczny. Ze 105 głosów możemy stworzyć tysiące kombinacji i to inspiruje - mówił na antenie Dwójki organista prof. Julian Gembalski, autor koncepcji organów NOSPR.
Tomasz Konior i prof. Julian Gembalski; w tle - organy NOSPR
Tomasz Konior i prof. Julian Gembalski; w tle - organy NOSPRFoto: Jakub Kukla

Z rachunków wynika, że od uroczystego otwarcia siedziby NOSPR w 2014 roku, do koncertu inaugurującego nowe organy minęło 3026 dni. To oznacza, że w tym czasie, statystycznie, zakład słoweńskiego organmistrza Antona Škrabla codziennie musiał zaprojektować i wyprodukować ponad 300 części - instrument składa się bowiem z miliona elementów.

Wysokość: 13 metrów

Historia organów rozpoczyna się z chwilą ogłoszenia konkursu na projekt nowej siedziby NOSPR, jak opowiadał na antenie Dwójki architekt Tomasz Konior. - Już wtedy, na etapie koncepcji sali koncertowej, myśleliśmy o tym, że ma się tu znaleźć znakomity instrument; już wtedy kreśliliśmy plany, jak ma wyglądać prospekt, czyli to, co zobaczą słuchacze - mówił architekt. Instrument jest ogromny. Jak ujął to Tomasz Konior, jest to "budynek w budynku". Podstawa liczy 9 metrów, wysokość - 13 metrów.

"Stworzyć możliwości kreacji muzyki wszystkich epok"

Organy do sal koncertowych weszły w XIX wieku, jak przypomniał prof. Julian Gembalski. - Jak mówił César Franck, "moje organy to moja orkiestra" - kontynuował. - Był to instrument, który wpisywał się w tak zwany symfonizm. Nazwano go nawet organami symfonicznymi, czyli organami, które posiadają bardzo dużo głosów podstawowych, oparte są na dużej masie brzmieniowej - wyjaśniał. Jak zaznaczył, twórcy organów w NOSPR nawiązali do brzmieniowości instrumentów z przełomu XIX i XX w. i do symfonizmu francuskiego, ale to był tylko punkt wyjścia. 

- Idea, która na to się nakładała: to ma być instrument XXI wieku, czyli instrument, który połączy najlepsze cechy potężnych instrumentów symfonicznych z przełomu wieku i instrumentów wieków wcześniejszych i współczesności, czyli XXI wieku, po to, by stworzyć możliwości kreacji muzyki wszystkich epok - mówił prof. Gembalski.

Współpraca z Yasuhisą Toyotą

Jak z kolei przypomniał Tomasz Konior, tradycja budowania instrumentów w salach koncertowych nie jest tak długa, jak historia samego instrumentu. - Wszyscy uczymy się, jak projektować organy do sali koncertowej, która sama w sobie jest już instrumentem - mówił architekt. - Projektowaliśmy tę salę bardzo precyzyjnie. Mieliśmy zaszczyt pracować z najlepszymi akustykami na świecie. Yasuhisa Toyota jest mistrzem, który zaprojektował najlepsze współczesne sale koncertowe, takie jak Elbphilharmonie, Walt Disney Concert Hall w Los Angeles czy Suntory Hall w Tokyo - podkreślił.

Nie kompromis, a symbioza

Jak zdradził Tomasz Konior, pierwotnie planowano stworzyć instrument mniejszy, z 70 głosami. - Jednakże pojawiły się duże ambicje, żeby ten instrument miał jeszcze większe bogactwo brzmieniowe, żeby dał jeszcze większe możliwości interpretacyjne i wykonawcze, i oto mamy instrument 105-głosowy, który ma być jednym organizmem związanym z salą koncertową. Jest to niezwykle skomplikowane przedsięwzięcie: jak to ze sobą zgrać, żeby organy brzmiały fenomenalnie w sali koncertowej, ale też żeby nie wpłynęły na jej akustykę. Sporo rozmawialiśmy na ten temat z Yasuhisą Toyotą i z prof. Gembalskim: jak znaleźć coś, co nie będzie kompromisem, ale symbiozą, czymś niezwykłym na przyszłość, i mam nadzieję, że to się uda.

Inauguracja orgaNOWA vol. 1

13 stycznia 2023 

Wykonanie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Esy-Pekki Salonena, solistka: Iveta Apkalna.

Program: Witold Lutosławski IV Symfonia, Esa-Pekka Salonen Sinfonia concertante na organy i orkiestrę (światowa premiera), Béla Bartók Cudowny mandaryn - suita z baletu op. 19

Czytaj także:


Posłuchaj
30:42 2023_01_12 21_30_05_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 Profesor Julian Gembalski, organista, autor koncepcji organów NOSPR, i architekt Tomasz Konior o nowo powstałych organach w sali koncertowej NOSPR (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: prof. Julian Gembalski (organista, autor koncepcji organów NOSPR), Tomasz Konior (architekt)

Data emisji: 12.01.2023

Godzina emisji: 21.30


mo/djr

Czytaj także

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach. "To miejsce łączy sacrum i profanum"

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2022 22:30
Są takie miejsca, które choć młode, to szybko stają się symbolami i każdy chce tu być. Jednym z nich jest słynna katowicka Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, a dokładniej - jej siedziba. - NOSPR chyba ma to do siebie, że jest organizmem, który cały czas potrafi przeobrazić się w zależności od sytuacji i powstać na nowo jak feniks - mówi w Programie 1 Polskiego Radia dyrektor Ewa Bogusz-Moore.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Monumentalne organy w siedzibie NOSPR w Katowicach

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2023 18:00
- To niezwykła przygoda z salą koncertową, która przy każdym koncercie przekształca się w miejsce zupełnie niepowtarzalne, w którym spotykają się muzycy i melomani. Teraz mamy jeszcze jeden pretekst, żeby tu bywać, bo odtąd również organiści będą tu wykonywać niezwykłe, fascynujące, emocjonujące utwory - mówił o nowych organach w siedzibie Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach architekt Tomasz Konior.
rozwiń zwiń