Reżyserka filmu "Maestra": większość z nas nie ma pojęcia, czym jest dyrygowanie

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2024 09:00
- Wszelkie konkursy są bardzo filmowe, a to oznacza, że tak samo jest w przypadku konkursu dla dyrygentek. Jedną z cech dobrego dokumentu jest też fakt, że umożliwia on odbiorcy przyjrzenie się z bliska światu, który na co dzień jest dla niego zupełnie niedostępny - mówiła w Dwójce Maggie Contreras, reżyserka filmu dokumentalnego "Maestra".
Czy da się zmienić reguły rządzące światem muzyki? Czy rywalizacja to jedyna recepta na sukces? Te pytania towarzyszyły Maggie Contreras, która śledziła z kamerą przebieg konkursu dla dyrygentek La Maestra
Czy da się zmienić reguły rządzące światem muzyki? Czy rywalizacja to jedyna recepta na sukces? Te pytania towarzyszyły Maggie Contreras, która śledziła z kamerą przebieg konkursu dla dyrygentek "La Maestra"Foto: CAROLINE BREHMAN/PAP/EPA
  • Amerykańska reżyserka Maggie Contreras w 2022 roku śledziła z kamerą przebieg paryskiego konkursu dla dyrygentek "La Maestra".
  • Dokumentalistka skupiła się na postaciach pięciu uczestniczek konkursu, w tym przyszłej zwyciężczyni - Polki Anny Sułkowskiej-Migoń.
  • O blaskach i cieniach dyrygenckiego zawodu opowiada również w filmie jedna z najsłynniejszych dyrygentek świata - Marin Alsop.

W ostatnim czasie kino interesuje się dyrygentami. Wciąż nie milknie dyskusja o filmie "Maestro", rok temu kontrowersje wzbudzał obraz pt. "Tár", a tematem środowej audycji "Rozmowy po zmroku" (3.01) był dokument "Maestra".

"Maestra" - z kamerą na konkursie dla dyrygentek

- Zaryzykuję stwierdzenie, że większość z nas nie ma najmniejszego pojęcia, czym tak naprawdę jest dyrygowanie orkiestrą - nawet jeśli wydaje się nam, że to rozumiemy. Mój film daje możliwość spojrzenia na ten zawód oczami uprawiających go artystek, które pokazują nam najtrudniejsze, ale i najpiękniejsze strony dyrygentury - tłumaczyła reżyserka Maggie Contreras.

Dokumentalistka skupiła się na postaciach pięciu uczestniczek paryskiego konkursu dla dyrygentek "La Maestra" (w tym przyszłej zwyciężczyni - Anny Sułkowskiej-Migoń), rejestrując nie tylko chwile triumfu, ale też rozczarowania i zwątpienia.

Motyle w brzuchu polskiej dyrygentki

- Wspomnienia są wciąż bardzo żywe, a te emocje wbrew pozorom wcale nie wygasają. Gdy wracam do Filharmonii Paryskiej, co zdarza mi się stosunkowo często, to ilekroć jestem za kulisami głównej sali koncertowej, czuję wręcz motyle w brzuchu. To miejsce kojarzy mi się szczególnie i chyba tak już zostanie - podkreślała Anna Sułkowska-Migoń, triumfatorka konkursu "La Maestra" sprzed dwóch lat.

Posłuchaj
29:58 2024_01_03 21_28_56_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 O filmie dokumentalnym "Maestra" w reż. Maggie Contreras (Rozmowy po zmroku/Dwójka) 

O blaskach i cieniach dyrygenckiego zawodu w dokumencie "Maestra" opowiada również jedna z najsłynniejszych dyrygentek świata - Marin Alsop.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadziła: Monika Zając

Goście: Maggie Contreras (reżyserka filmu dokumentalnego "Maestra"), Anna Sułkowska-Migoń (dyrygentka, zwyciężczyni konkursu "La Maestra" z 2022 r.)

Data emisji: 3.01.2023

Godz. emisji: 21.30

pg/ans

Czytaj także

Marzena Diakun: w komunikacji z orkiestrą ważna jest szczerość

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2021 12:10
- Myślę, że trzeba być zakochanym w muzykach, w pełni się im oddać. I jeśli to jest prawdziwe, to zadziała w pracy - mówiła w Dwójce Marzena Diakun, jedna z najbardziej utalentowanych dyrygentek młodego pokolenia, świeżo nominowana dyrektor artystyczna i główna dyrygentka Orqueste de la Comunidad de Madrid.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marin Alsop: z wyjątkiem rodziców każdy odwodził mnie od pomysłu na dyrygenturę

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2023 11:11
- Moja profesorka skrzypiec w Juilliard School powiedziała: o nie, nie, jesteś zbyt młoda, a w ogóle to dziewczyny tego nie robią. I potem też, właściwie, przez cały czas, wszyscy powtarzali: nie, nie, jesteś tak dobrą skrzypaczką, powinnaś grać na skrzypcach, być solistką, i takie rzeczy - mówiła w Dwójce Marin Alsop, nowa dyrektor artystyczna i I dyrygentka Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
rozwiń zwiń