– Tekst Klausa Kinskiego o Jezusie wypłynął na fali niemieckiej teologii posoborowej, która zwracała uwagę na to, jak dzikim i nieokiełznanym zjawiskiem był Jezus – mówił w audycji "Wybieram Dwójkę" Michał Zadara, ceniony reżyser teatralny, który przygotował dla warszawskiego Teatru Dramatycznego nigdy niewystawiany w naszym kraju monolog Kinskiego.
Jak podkreślał Zadara, tekst ten wydaje się mu dziś wciąż bardzo aktualny. – W dyskusji o Kościele i religii nie pojawia się tak oczywisty głos, że Jezus nie był sojusznikiem posłów ani księży, kogokolwiek, kto by reprezentował jakąś władzę – mówił reżyser o antysystemowym, anarchizującym duchu, w jakim wypowiadał się, i działał, Chrystus.
Klaus Kinski – jeden z najbardziej kontrowersyjnych i najwybitniejszych aktorów niemieckich, współpracownik Wernera Herzoga – dwukrotnie wygłosił własną wersję życia Jezusa Chrystusa. Scenariusz "Jezusa Chrystusa Zbawiciela" jest uwieńczeniem jego wieloletniego zainteresowania Ewangeliami. Był to ostatni występ Kinskiego na żywo, przedstawił w nim Jezusa jako jednego z "najodważniejszych, najbardziej wolnych, najnowocześniejszych spośród wszystkich ludzi, który woli dać się zmasakrować, niż żywcem zgnić z innymi". Kinski wyrwał figurę Jezusa instytucjom władzy i przywrócił go kontrkulturze, przypominając, że Jezus nie chciał nigdy być sojusznikiem jakiejkolwiek władzy i przeciwstawiał się wszystkim stosunkom, w których człowiek jest poniżany i wykorzystywany.
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Michałem Zadarą, którą przeprowadziła Monika Pilch
***
Ponadto w "Wybieram Dwójkę": rozmowa przed niedzielną premierą "Sprawy Makropulos" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej oraz spotkanie z Cezarym Tomaszewskim, który opowiadał o prmierze "Amadigi di Gaula" Haendla, przygotowywanej przez Capellę Cracoviensis.
Audycję prowadziła Katarzyna Nowak.
14 lutego (czwartek)