Był pisarzem scenicznym, który zaproponował formułę teatru otwartego. Porzucił intrygę na rzecz refleksji, wprowadził słynną pauzę, która w wielu sytuacjach jest o wiele wymowniejsza niż słowo.
Twórczość Czechowa wyraźnie wpłynęła i zainspirowała wielu dramaturgów z różnych krajów - w Polsce "gry z Czechowem" prowadzi w dramacie "Czwarta siostra" Janusz Głowacki, a w "Miłości na Krymie" - Sławomir Mrożek. W Irlandii powodzeniem cieszy się utwór "Sztuka po sztuce" nawiązujący do "Wujaszka Wani" i "Trzech sióstr" Antoniego Czechowa.
W Bułgarii Elin Rachnew zaproponował w swoim utworze "Fasola" terapeutyczną rolę lektury sztuk autora "Mewy" i "Wiśniowego sadu". Ciekawe są też dokonania współczesnych dramaturgów rosyjskich.
O istocie twórczości Czechowa i o tym, co czerpią z niego inni pisarze, mówić będą goście audycji: Katarzyna Osińska, profesor Instytutu Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, autorka książek o teatrze rosyjskim (m.in. "Klasztory i laboratoria. Rosyjskie studia teatralne" i "Teatr Rosyjski XX wieku wobec tradycji"), oraz Igor Gorzkowski, autor, reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Ochoty, laureat Festiwalu Dwa Teatry za radiową realizację "Mewy" Borysa Akunina.
***
Na audycję "Strefa literatury" w niedzielę (1.02) w godz. 18.00-19.00 zaprasza Iwona Malinowska.
mc