Czy warto być wiernym, a może niewierność jest ciekawsza?

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2012 17:00
O wyzwaniach, coraz goręcej dyskutowanych obecnie, ale nie obcych ludziom od stuleci rozmawiali goście "Tygla literackiego".
Audio
Czy warto być wiernym, a może niewierność jest ciekawsza?
Foto: Glow Images/East News

Czy warto być wiernym dramaturgowi i o tym co wolno reżyserowi rozmawiali goście Iwony Malinowskiej  i Elżbiety Łukomskiej. Ciekawiej poznać kilku autorów w sezonie niż myślenie jednego reżysera. Tych, którzy potrafią sami tworzyć sztukę jest niewielu. - Autor jest kreatorem świata, reżyser ma za zadanie pokazać go w całości. Pozwolić poznać publiczności jego osobność, niezwykłość, styl , żeby widz miał świadomość wejścia w inny świat. Dobry reżyser powinien umieć stosować inny klucz do każdego z twórców. Obecnie mamy tendencję, że ważniejsze jest to co ma do powiedzenia reżyser niż autor. Skromność i wierność autorowi się opłaca – podkreślała Edyta Baniewicz

Odmienne zdanie prezentował Artur Pałys podkreślający, że nie można oczekiwać od teatru niezmienności. - Ciąży nad nami widmo XIX wiecznego teatru, gdzie autor jest geniuszem i jego tekstu nie można modyfikować. Taki teatr istniał tylko przez chwilkę, potem był już inny, wcześniej także był odmienny. Molier także modyfikował wystawiane teksty, stwarzając adaptacje na scenie podczas prób z aktorami.

O wierności dziełu, interpretacji, adaptacji i inspiracji twórczością rozmawiali: Elżbieta Baniewicz, znany krytyk teatralny, autorka książek o teatrze, jurorka festiwali teatralnych, Elżbieta Manthey, szefowa Agencji Dramatu i Teatru "Adit", która propaguje i udostępnia teatrom dramaty współczesne, stojąc jednocześnie na straży praw autorskich, Ewelina Marciniak i dramaturg Michał Buszewicz, laureaci pierwszej nagrody w tegorocznym, 18. już Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i dramaturg Artur Pałyga.

Do wysłuchania całej rozmowy Iwona Malinowska i Elżbieta Łukomska.

 

Czytaj także

Tłuste lata polskiego dramatu

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2012 07:06
Do 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zgłoszono 104 wystawienia polskich tekstów dramatycznych. To był dobry rok - mówią goście Dwójki.
rozwiń zwiń