Wujaszek Anton. Inspiracje Czechowem

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2015 23:00
Mija 155 lat od urodzin Antoniego Czechowa, prekursora współczesnej dramaturgii, którego sztuki do dziś trafiają na afisz.
Anton Czechow znany jest głównie z dramatów odtwarzających tragizm powszedniej egzystencji zwykłych, przeciętnych ludzi
Anton Czechow znany jest głównie z dramatów odtwarzających tragizm powszedniej egzystencji zwykłych, przeciętnych ludziFoto: Wikimedia/cc

Był pisarzem scenicznym, który zaproponował formułę teatru otwartego. Porzucił intrygę na rzecz refleksji, wprowadził słynną pauzę, która w wielu sytuacjach jest o wiele wymowniejsza niż słowo.

Twórczość Czechowa wyraźnie wpłynęła i zainspirowała wielu dramaturgów z różnych krajów - w Polsce "gry z Czechowem" prowadzi w dramacie "Czwarta siostra" Janusz Głowacki, a w "Miłości na Krymie" - Sławomir Mrożek. W Irlandii powodzeniem cieszy się utwór "Sztuka po sztuce" nawiązujący do "Wujaszka Wani" i "Trzech sióstr" Antoniego Czechowa.

W Bułgarii Elin Rachnew zaproponował w swoim utworze "Fasola" terapeutyczną rolę lektury sztuk autora "Mewy" i "Wiśniowego sadu". Ciekawe są też dokonania współczesnych dramaturgów rosyjskich.

O istocie twórczości Czechowa i o tym, co czerpią z niego inni pisarze, mówić będą goście audycji: Katarzyna Osińska, profesor Instytutu Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, autorka książek o teatrze rosyjskim (m.in. "Klasztory i laboratoria. Rosyjskie  studia teatralne" i "Teatr Rosyjski XX wieku wobec tradycji"), oraz Igor Gorzkowski, autor, reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Ochoty, laureat Festiwalu Dwa Teatry za radiową realizację "Mewy" Borysa Akunina.

***

Na audycję "Strefa literatury" w niedzielę (1.02) w godz. 18.00-19.00 zaprasza Iwona Malinowska.

mc