Repertuar kapeli czerpie przede wszystkim ze skrzypcowej muzyki zachodniej Radomszczyzny, głównie od kajockiego skrzypka Piotra Gacy. Artyści najchętniej grają mazurki śpiewaki, ciągłe drogowce, drobne obery, stare skrzypcowe poleczki, ogrywane także przez harmonię trzyrzędową.
- Nawiązujemy do ostatniego złotego okresu muzyki radomskiej, a więc do czasów powojennych, kiedy działały znakomite kapele Gaców czy Ciarkowskich - wyjaśniał skrzypek Mateusz Niwiński. - Na weselach i zabawach grały wtedy orkiestry starych skrzypków, ale zapraszali oni do współpracy także instrumenty dęte oraz harmonię, która podbiła wówczas serca mieszkańców tych stron. Fenomen Radomszczyzny to właśnie między innymi harmoniści, którzy przełożyli stare śpiewane mazurki na temperowany instrument - opowiadał.
Ale czy harmonia trzyrzędowa doprowadziła także do kryzysu muzyki radomskiej?
***
Tytuł audycji: Muzyczna Scena Tradycji
Prowadzenie: Piotr Kędziorek
Goście: Zawołany Skład Weselny w składzie: Mateusz Niwiński (skrzypce), Jakub Zimończyk (harmonia trzyrzędowa), Agnieszka Niwińska (śpiew, bęben obręczowy, baraban), Mariza Nawrocka (śpiew, basy) i Zuzanna Zimończyk (trąbka)
Data emisji: 11.05.2016
Godzina emisji: 16.00
mm/kd