Marek Jasiński in Memoriam
"Panowie, czapki z głów, oto geniusz" - napisał Schumann po zapoznaniu się z muzyką Chopina, gdy młody Frycek przybył w celach promocyjnych do muzycznej stolicy świata - Wiednia. Berlioz potrafił tworzyć - oprócz wielkich dzieł - zgrabne historie o tym, którą ze swoich partytur zabrałby na bezludną wyspę lub którą uratowałby z pożaru. Co ciekawe, zawsze była to jego najnowsza kompozycja. Leopold Mozart dbał o możliwie najbardziej dziecinny wizerunek Wolfganga i Nannerl, aby olśnić znudzoną artystokratyczną publiczność. Marek Jasiński, w przeciwieństwie do swoich wielkich poprzedników, w sprawach promowania swojej twórczości nie podjął absolutnie żadnych działań. O swoim komponowaniu pisał, że to taka „skłonność wynikająca z wrażliwości”, a była to wrażliwość szczególnie wyczulona na „niekomercyjną” sferę sacrum.
W ramach XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater Chór Polskiego Radia zaprezentuje utwory z różnych okresów twórczości Marka Jasińskiego, łącząc je w oryginalny cykl mszalny. W programie tym znalazły się m. in. dwie wokalne części z „Requiem”, którego - ze względu na stopień trudności wykonawczych - kompozytor nigdy nie usłyszał: polichóralne, 14-głosowe „Kyrie” oraz nawiązujące do Messiaen’owskich skal „Sanctus”. Kompozycja „Dona nobis pacem” została doceniona przez samego twórcę i doczekała się wersji na chór i orkiestrę. Zarówno „Gloria”, jak i „Alleluia” zdradzają zamiłowanie Marka Jasińskiego do chorału gregoriańskiego. Klamrą spajającą ten program będą dwa dzieła na chór i organy: „Magnificat” przeznaczony ze względów tematycznych na głosy żeńskie oraz kompozycja „Lux et Veritas” napisana na inaugurację nowych organów w szczecińskiej katedrze w 2008 roku.
Koncert „Marek Jasiński in Memoriam” odbędzie się 1 maja 2016 r. o godz. 18.30 w kościele OO. Paulinów na Skałce w Krakowie.
Wstęp wolny!
***
Gesualdo da Venosa z Herlingiem-Grudzińskim
8 maja Chór Polskiego Radia po raz kolejny zagości w nowej siedzibie NOSPR w Katowicach, zapraszając na wyjątkowy koncert, podczas którego zabrzmią madrygały i responsoria Carla Gesualda da Venosy, a także proza Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
„Kluczem konstrukcyjnym do tego programu jest sprzeczna natura kompozytora, która dwoma drogami próbuje wyrwać się ze skłonności do szaleństwa. Pierwszą drogą jest postawa religijna, drugą - wielka miłość. Utwory religijne to responsoria napisane na kolejne dni Triduum Paschalnego (Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielka Sobota), a prowadzące do nastrajającej nas pełnią nadziei Niedzieli Wielkanocnej. Ten niezwykły świąteczny nastrój przegrywa jednak z obłędem Gesualda, czego wyrazem jest finałowe ‘Moro lasso, al mio duolo’. Miłosne zmagania chorej duszy odmalowuje z kolei zespół Cellonet. W zestawianiu z religijnymi kompozycjami Triduum Paschalnego uzyskują tu one mesjańską wręcz wartość. Trzecim, dodatkowym spoiwem są zaś fragmenty „Madrygału żałobnego” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, który co prawda inną drogą, ale również dociera do tragicznego tematu madrygału ‘Moro lasso...’ jako smutnej pointy w życiu Gesualda” – wyjaśnia Szymon Wyrzykowski, dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Polskiego Radia.
Podczas tego wieczoru śpiewakom towarzyszyć będzie znakomity zespół wiolonczelowy Cellonet, którego twórcą, dyrygentem i liderem jest Andrzej Bauer. Opowiadanie Herlinga-Grudzińskiego interpretować będzie Radosław Krzyżowski.
Koncert odbędzie się 8 maja o godz. 19.30 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach (plac Wojciecha Kilara 1).
Bilety: www.nospr.org.pl
***
Salonowo w Willi Decjusza
Zainaugurowany został przed paroma tygodniami w nastroju iście renesansowym, kiedy to "Melodie na Psałterz polski przez Mikołaja Gomółkę uczynione" z Chórem Polskiego Radia wykonała Agnieszka Budzińskia-Bennett i Marc Lewon. Poczynając od majowego spotkania, "Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza" przenosi się w czasy nam współczesne, a jego gośćmi będą tak znakomici twórcy, jak Paweł Mykietyn, Ryszard Krynicki, Agata Zubel, Andrzej Kwieciński, Paweł Łukaszewski, Edward Pasewicz, Roderik de Man.
Bohaterem najbliższego "Salonu..." będzie Aleksander Kościów (rocznik 1974) - kompozytor, altowiolista i pisarz, absolwent, a obecnie wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem konkursów kompozytorskich w Katowicach (1991 – wyróżnienie), w Tychach (1992 – finalista), w Warszawie (1995 – wyróżnienie, 1998 – wyróżnienie, 1999 – I nagroda, 2000 – wyróżnienie), w Częstochowie (1996 – wyróżnienie), w Gdańsku (1997 – III nagroda), w Krakowie (1999 – I nagroda), w Katowicach (2000 – Nagroda Główna). W 2004 otrzymał również stypendium Fundacji Fulbrighta. Jego utwory były wykonywane w Polsce oraz za granicą (m.in. w Niemczech, Anglii, Szkocji, Rosji, Ukrainie, Francji, Włoszech, Japonii, Korei Południowej, USA). Od 1999 roku współpracuje z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletowym. Wydał trzy powieści: „Świat nura” (2007), „Przeproś” (2008, książka przyniosła autorowi nominację do Paszportu Polityki) i „Lecą wieloryby” (2010).
Monograficzne spotkanie poświęcone twórczości Kościowa odbędzie się 19 maja w Willi Decjusza w Krakowie (ul. 28 Lipca 1943 17A) o godz. 19:00. Jego kompozycje zaprezentuje Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego. Spotkanie z kompozytorem poprowadzi zaś dziennikarz Programu 2 Polskiego Radia Piotr Matwiejczuk.
Bilety: www.fundacjasonoris.org