Od 2017 roku na najbardziej prestiżowych krakowskich scenach pojawią się również pokazujące prawdziwe oblicze muzycznego teatru semi-opery, z zaznaczoną symbolicznie scenografią, kostiumami i uwydatnioną grą aktorską oraz pełne wersje sceniczne, których teatralność i profesjonalna oprawa zachwycą publiczność.
Cykl przerodził się w trzytygodniowy festiwal, który organizowany jest w okresie karnawału. To czas historycznie kojarzony z największą liczbą premier operowych, a jednocześnie z okresem pełnym balów i zabawy, okresem, w którym przestawały obowiązywać wszelkie reguły. Festiwal to przede wszystkim rozszerzenie programu o m.in. recitale wokalne, przedstawienia pochodzące nie tylko z okresu baroku, ale również sięgające swoimi korzeniami do XX wieku, semi-opery i półsceniczne wersje przedstawień.
Oderwanie od codzienności, zabawa, twórcza ekspresja, współuczestnictwo, a ponadto nagłośnienie echa minionych szlachetnych czasów, kiedy opera była modą, sposobem na przyjemne spędzanie czasu, ważnym elementem życia społecznego i kulturalnego. Do tego ważnego dziedzictwa festiwal Opera Rara będzie się odwoływać, budując markę opery jako ośrodka życia towarzyskiego, źródła estetycznych uniesień, pretekstu do budowania wspólnoty w oparciu o piękno i jedność doświadczeń. Opera Rara jako styl życia, festiwal oddziałujący na wszystkie zmysły i odpowiadający potrzebom odbiorców. Oszałamiający przekrój bez mała czterech stuleci, mnogość nastrojów, wysmakowana muzyka w doskonałych wykonaniach, zachwyty i uniesienia – Kraków umacnia tym śmiałym ruchem swą markę jako stolicy muzyki klasycznej. Karnawał w stolicy Małopolski będzie tym, z czym powinien się kojarzyć – wyrafinowanym pięknem i czystą radością.
Festiwal jest organizowany przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capellę Cracoviensis, przy wsparciu Teatru im. Juliusza Słowackiego.
***
materiały prasowe/MC