Zwyciężył hiszpański barok!

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2014 14:50
W kolejnej odsłonie konkursu "Koncert za SMS" wybrali Państwo występ zespołu Al Ayre Español na festiwalu "Mazovia goes Baroque" w 2011 roku.
Zwyciężył hiszpański barok
Foto: Grzegorz Śledź

To był prawdziwie hiszpański wieczór, choć nie zabrakło w nim również włoskiego oddechu. Zapomniany repertuar z XVIII wieku zaprezentowany został wyjątkowo dynamicznie, z wielka pasją i zaangażowaniem. Zespół Al Ayre Español został Założony w 1988 roku przez Eduarda Lópeza Banzo. Z biegiem czasu zyskał nie tylko światową popularność, ale stał się także wyrazicielem hiszpańskiego stylu wykonawstwa muzyki dawnej i przyczynił się do rozpropagowania dawnego repertuaru z Półwyspu Iberyjskiego. Jednym z kompozytorów od lat obecnych w program koncertów i nagraniach płytowych Al Ayre Español jest José de Nebra, twórca z Aragonii, zapomniany, a to najwybitniejszy kompozytor hiszpański epoki baroku. Piastował on różne funkcje na dworze królewskim w Madrycie. Łącznie między 1723 a 1751 napisał ponad 70 dzieł scenicznych, zarówno świeckich, jak i religijnych, oraz liczne kantaty, które znalazły się w programie koncertu Al Ayre Español w Warszawie w listopadzie 2011 roku. Kompozycje pełne niuansów brzmieniowych - drogowskazy dla błądzących w świecie doczesnym dusz. Kontrapunktem do nich były świetnie wykonane przez Eduardo Lópeza Banzo Sonaty klawesynowe Domenica Scarlatteigo. Był to pierwszy występ Al Ayre Español w Polsce.

Laureatem konkursu w tym tygodniu jest pan Bogdan z Wrocławia, który tak głosował na K01:

"zareklamowalem ten koncert znajomym z pracy-kibicom pilkarskim-jako muzyke z kraju do ktorego wedruja w tym roku oba puchary europejskie"

Na retarnsmisję niezwykłego koncertu zaprasza w piątek (16 maja) o godz. 13.00 Klaudia Baranowska.

K01

Posłuchaj fragmentu koncertu K01

Mazovia goes Baroque (Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, 20.11.2011)

Al Ayre Español, dyr. Eduardo López Banzo, Maria Espada – sopran

Esta Dulzura Amable, J. de Nebra, D. Scarlatti - kantaty religijne i muzyka instrumentalna

***

W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu oraz krótkim uzasadnieniem wyboru . Autor najciekawszego uzasadnienia otrzyma cenną nagrodę!

Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

W mijającym tygodniu głosowali Państwo także na następujące koncerty:

K02

Posłuchaj fragmentu koncertu K02

Krzysztof Jabłoński, Orkiestra XVIII wieku, dyr. Franz Brüggen (Festiwal Chopin i jego Europa 6.09.2005)

Ludwig van Beethoven VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna” ; Fryderyk Chopin Wariacje B-dur na temat arii „La ci darem la mano” z opery Don Juan Mozarta op. 2 ; Ludwig van Beethoven VII Symfonia A-dur op. 92

Pierwsza edycja festiwalu „Chopin i jego Europa” z wielu powodów przeszła do historii naszego życia muzycznego. Jednym z najważniejszych było premierowe w Polsce wykonanie kompletu Symfonii Beethovena na instrumentach z epoki. Ważniejsze tym bardziej, że nasze apetyty były mocno rozbudzone, a potrzeba nadrabiania estetycznych zaległości - niezwykle silna. Zrozumiałe emocje budziła też szansa wysłuchania dzieł koncertowych Chopina w autentycznej szacie dźwiękowej - pionierskie przedsięwzięcie i ekscytujące doświadczenie, zarówno dla słuchaczy, jak i wykonawców. Do dziś łza się w oku kręci na wspomnienie atmosfery tych pierwszych, festiwalowych koncertów i nowo odkrytego bogactwa lekceważonej Chopinowskiej faktury. Kto mógł wówczas przypuszczać, że Frans Brüggen i jego Orkiestra XVIII wieku staną się stałymi gośćmi warszawskiego festiwalu, a Chopin grany na historycznych instrumentach– jego nieodłącznym elementem…

Warto pamiętać ten szczególny kontekst, słuchając dziś obu tak lubianych Symfonii Beethovena i błyskotliwych Chopinowskich Wariacji B-dur op. 2, z którymi z sukcesem zmierzył się wówczas wirtuoz całkiem współczesnego fortepianu, Krzysztof Jabłoński.

K03

Posłuchaj fragmentu koncertu K03

Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu (Kościół św. Mikołaja, 22.08.2008)
BAHRAM SARANG & CHAKAD (Iran) Klasyczne pieśni perskie

Klasyczna muzyka Persji to głównie muzyka miast. Rozwinęła się pod patronatem dworu królewskiego i była również uprawiana przez zakony sufickie. Przez trzynaście stuleci nie cieszyła się przychylnością wyznawców Islamu. To muzyka w głównej mierze improwizacyjna - muzyk jest jednocześnie interpretatorem i kompozytorem. Wykonuje ją solista-instrumentalista albo – co bardziej typowe – zespół złożony ze śpiewaka, instrumentalisty i perkusisty. To twórczość kameralna, medytacyjna, wymagająca skupienia. I tak właśnie - kontemplacyjnie, eterycznie i intymnie - było na koncercie jednego z mistrzów śpiewu irańskiego Bahrama Saranga w kameralnym kościele św. Mikołaja w Jarosławiu. Takie występy na długo zapadają w pamięć. Wyjątkowa atmosfera i niezwykły repertuar.

K04

Posłuchaj fragmentu koncertu K04

Le Poème Harmonique, Claire Lefilliâtre – sopran, Vincent Dumestre – teorba, dyrygent (Festiwal Misteria Paschalia, Kościół św. Józefa, 6.04.2007)
Michel-Richard de Lalande Tenebrae ; Miserere

Właściwie każdy koncert zespołu Vincenta Dumestra - Le Poemme Harmonique to duchowa uczta. Mistrzowie francuskiej muzyki dawnej przygotowują swoje programy z ogromną dbałością o detale. Bardzo ważna jest atmosfera, w której odbywa się koncert, ważne jest wnętrze i przede wszystkim gra świateł. Wszystko po to, by jak najgłębiej wniknąć w prezentowany muzyczny świat brzmień, by skupić się tylko na muzyce. Podążając za tradycją – zespół przed ołtarzem ustawił świece, których płomienie były podczas wykonywania  Ciemnych Jutrzni de Lalande'a stopniowo gaszone. Przejmujący smutek i żal tkwiące w wykonywanej muzyce zapierały dech w piersiach, a ciemność, która zapanowała na koniec spotęgowała siłę wyrazu i wymowę kompozycji.

Już w otwierającym koncert wielogłosowym Miserere de Lalande'a wyczuwalne było niezwykłe duchowe napięcie, żarliwie elegijny ton. I to odczucie potęgowało się w kolejno wykonywanych leçons na Wielką Środę, Czwartek i Piątek. Przewodniczką po ciemnych przestrzeniach lamentu, skargi i niewysłowionego bólu była znakomita Claire Lefilliâtre.

K05

Posłuchaj fragmentu koncertu K05

Warszawska Jesień 2006 – Koncert inauguracyjny (Filharmonia Narodowa, 22.09.2006)
György Kurtág Stele *Tomasz Sikorski Music in Twilight Peter Eötvös Atlantis*; Szabolcs Esztényi, fortepiano, Miklós Lukács cymbały, Marc Awolin syntezator, Jakob Palfrader reżyser dźwięku, Wojciech Drabowicz baryton, Maciej Ostrowski sopran chłopięcy, Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Zsolt Nagy

Węgiersko-polski koncert otwierający 49. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień” z trzema bardzo różnymi kompozycjami: od minimalistyczno-kontemplacyjnej "Music in Twilight" na fortepian i orkiestrę Tomasza Sikorskiego, przez żałobną "Stele" na wielką orkiestrę Győrgy Kurtága poświęconą pamięci przyjaciela, po "Atlantis" wybitnego węgierskiego kompozytora i dyrygenta Petera Eötvösa - potężny fresk na sopran chłopięcy, baryton, cymbały, wirtualny chór (syntezator) i orkiestrę  do słów Sandora Weöresa.

Zobacz więcej na temat: koncert konkurs MUZYKA