To był prawdziwie hiszpański wieczór, choć nie zabrakło w nim również włoskiego oddechu. Zapomniany repertuar z XVIII wieku zaprezentowany został wyjątkowo dynamicznie, z wielka pasją i zaangażowaniem. Zespół Al Ayre Español został Założony w 1988 roku przez Eduarda Lópeza Banzo. Z biegiem czasu zyskał nie tylko światową popularność, ale stał się także wyrazicielem hiszpańskiego stylu wykonawstwa muzyki dawnej i przyczynił się do rozpropagowania dawnego repertuaru z Półwyspu Iberyjskiego. Jednym z kompozytorów od lat obecnych w program koncertów i nagraniach płytowych Al Ayre Español jest José de Nebra, twórca z Aragonii, zapomniany, a to najwybitniejszy kompozytor hiszpański epoki baroku. Piastował on różne funkcje na dworze królewskim w Madrycie. Łącznie między 1723 a 1751 napisał ponad 70 dzieł scenicznych, zarówno świeckich, jak i religijnych, oraz liczne kantaty, które znalazły się w programie koncertu Al Ayre Español w Warszawie w listopadzie 2011 roku. Kompozycje pełne niuansów brzmieniowych - drogowskazy dla błądzących w świecie doczesnym dusz. Kontrapunktem do nich były świetnie wykonane przez Eduardo Lópeza Banzo Sonaty klawesynowe Domenica Scarlatteigo. Był to pierwszy występ Al Ayre Español w Polsce.
Laureatem konkursu w tym tygodniu jest pan Bogdan z Wrocławia, który tak głosował na K01:
"zareklamowalem ten koncert znajomym z pracy-kibicom pilkarskim-jako muzyke z kraju do ktorego wedruja w tym roku oba puchary europejskie"
Na retarnsmisję niezwykłego koncertu zaprasza w piątek (16 maja) o godz. 13.00 Klaudia Baranowska.
K01
Posłuchaj fragmentu koncertu K01
Mazovia goes Baroque (Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, 20.11.2011)
Al Ayre Español, dyr. Eduardo López Banzo, Maria Espada – sopran
Esta Dulzura Amable, J. de Nebra, D. Scarlatti - kantaty religijne i muzyka instrumentalna
***
W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.
Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.
Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu oraz krótkim uzasadnieniem wyboru . Autor najciekawszego uzasadnienia otrzyma cenną nagrodę!
Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.
Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych.
Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe
W mijającym tygodniu głosowali Państwo także na następujące koncerty:
K02
Posłuchaj fragmentu koncertu K02
Krzysztof Jabłoński, Orkiestra XVIII wieku, dyr. Franz Brüggen (Festiwal Chopin i jego Europa 6.09.2005)
Ludwig van Beethoven VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna” ; Fryderyk Chopin Wariacje B-dur na temat arii „La ci darem la mano” z opery Don Juan Mozarta op. 2 ; Ludwig van Beethoven VII Symfonia A-dur op. 92
Pierwsza edycja festiwalu „Chopin i jego Europa” z wielu powodów przeszła do historii naszego życia muzycznego. Jednym z najważniejszych było premierowe w Polsce wykonanie kompletu Symfonii Beethovena na instrumentach z epoki. Ważniejsze tym bardziej, że nasze apetyty były mocno rozbudzone, a potrzeba nadrabiania estetycznych zaległości - niezwykle silna. Zrozumiałe emocje budziła też szansa wysłuchania dzieł koncertowych Chopina w autentycznej szacie dźwiękowej - pionierskie przedsięwzięcie i ekscytujące doświadczenie, zarówno dla słuchaczy, jak i wykonawców. Do dziś łza się w oku kręci na wspomnienie atmosfery tych pierwszych, festiwalowych koncertów i nowo odkrytego bogactwa lekceważonej Chopinowskiej faktury. Kto mógł wówczas przypuszczać, że Frans Brüggen i jego Orkiestra XVIII wieku staną się stałymi gośćmi warszawskiego festiwalu, a Chopin grany na historycznych instrumentach– jego nieodłącznym elementem…
Warto pamiętać ten szczególny kontekst, słuchając dziś obu tak lubianych Symfonii Beethovena i błyskotliwych Chopinowskich Wariacji B-dur op. 2, z którymi z sukcesem zmierzył się wówczas wirtuoz całkiem współczesnego fortepianu, Krzysztof Jabłoński.
K03
Posłuchaj fragmentu koncertu K03
Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu (Kościół św. Mikołaja, 22.08.2008)
BAHRAM SARANG & CHAKAD (Iran) Klasyczne pieśni perskie
Klasyczna muzyka Persji to głównie muzyka miast. Rozwinęła się pod patronatem dworu królewskiego i była również uprawiana przez zakony sufickie. Przez trzynaście stuleci nie cieszyła się przychylnością wyznawców Islamu. To muzyka w głównej mierze improwizacyjna - muzyk jest jednocześnie interpretatorem i kompozytorem. Wykonuje ją solista-instrumentalista albo – co bardziej typowe – zespół złożony ze śpiewaka, instrumentalisty i perkusisty. To twórczość kameralna, medytacyjna, wymagająca skupienia. I tak właśnie - kontemplacyjnie, eterycznie i intymnie - było na koncercie jednego z mistrzów śpiewu irańskiego Bahrama Saranga w kameralnym kościele św. Mikołaja w Jarosławiu. Takie występy na długo zapadają w pamięć. Wyjątkowa atmosfera i niezwykły repertuar.
K04
Posłuchaj fragmentu koncertu K04
Le Poème Harmonique, Claire Lefilliâtre – sopran, Vincent Dumestre – teorba, dyrygent (Festiwal Misteria Paschalia, Kościół św. Józefa, 6.04.2007)
Michel-Richard de Lalande Tenebrae ; Miserere
Właściwie każdy koncert zespołu Vincenta Dumestra - Le Poemme Harmonique to duchowa uczta. Mistrzowie francuskiej muzyki dawnej przygotowują swoje programy z ogromną dbałością o detale. Bardzo ważna jest atmosfera, w której odbywa się koncert, ważne jest wnętrze i przede wszystkim gra świateł. Wszystko po to, by jak najgłębiej wniknąć w prezentowany muzyczny świat brzmień, by skupić się tylko na muzyce. Podążając za tradycją – zespół przed ołtarzem ustawił świece, których płomienie były podczas wykonywania Ciemnych Jutrzni de Lalande'a stopniowo gaszone. Przejmujący smutek i żal tkwiące w wykonywanej muzyce zapierały dech w piersiach, a ciemność, która zapanowała na koniec spotęgowała siłę wyrazu i wymowę kompozycji.
Już w otwierającym koncert wielogłosowym Miserere de Lalande'a wyczuwalne było niezwykłe duchowe napięcie, żarliwie elegijny ton. I to odczucie potęgowało się w kolejno wykonywanych leçons na Wielką Środę, Czwartek i Piątek. Przewodniczką po ciemnych przestrzeniach lamentu, skargi i niewysłowionego bólu była znakomita Claire Lefilliâtre.
K05
Posłuchaj fragmentu koncertu K05
Warszawska Jesień 2006 – Koncert inauguracyjny (Filharmonia Narodowa, 22.09.2006)
György Kurtág Stele *Tomasz Sikorski Music in Twilight Peter Eötvös Atlantis*; Szabolcs Esztényi, fortepiano, Miklós Lukács cymbały, Marc Awolin syntezator, Jakob Palfrader reżyser dźwięku, Wojciech Drabowicz baryton, Maciej Ostrowski sopran chłopięcy, Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Zsolt Nagy
Węgiersko-polski koncert otwierający 49. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień” z trzema bardzo różnymi kompozycjami: od minimalistyczno-kontemplacyjnej "Music in Twilight" na fortepian i orkiestrę Tomasza Sikorskiego, przez żałobną "Stele" na wielką orkiestrę Győrgy Kurtága poświęconą pamięci przyjaciela, po "Atlantis" wybitnego węgierskiego kompozytora i dyrygenta Petera Eötvösa - potężny fresk na sopran chłopięcy, baryton, cymbały, wirtualny chór (syntezator) i orkiestrę do słów Sandora Weöresa.