Postawili Państwo na Stile Antico!

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2014 14:50
W tym tygodniu w konkursie "Koncert za sms" najwięcej głosów zdobył występ kameralnego zespołu wokalnego Stile Antico.
Postawili Państwo na Stile Antico
Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Kameralny zespół wokalny z Wielkiej Brytanii Stile Antico na swój pierwszy koncert we Wrocławiu wybrał polifonię angielską - nawiązujące do motywu śmierci i przemijania kompozycje Byrda, Campiona, Shepparda i Tallisa. Ta niezwykle klarowna muzyka zabrzmiała bardzo wiarygodnie, muzycy potwierdzili, że dla jej twórców ważniejsza od skomplikowanych reguł kompozytorskich była niezwykła dbałość o piękno brzmienia. Interpretacja Stile Antico (grupy mieszanej, żeńsko-męskiej, wbrew kilkusetletniej tradycji brytyjskich, wyłącznie męskich chórów katedralnych) była bardzo precyzyjna, brzmienie jednolite, barwa starannie wypracowana, a "pieśni przemijania" - czasami wstrząsające, jak Media vita Johna Shepparda oparta na antyfonie W środku życia jesteśmy w śmierci z XI wieku - działały bardzo stymulująco na wyobraźnię słuchaczy.

Nagrodę w tym tygodniu otrzymuje Pan Dariusz z miejscowości Pierściec za wpis: Jestem początkującym melomanem i po prostu bardzo mi się podoba zapowiedź na waszej stronie internetowej.

K01

Posłuchaj fragmentu koncertu K01

Stile Antico na 46. Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans (8.09.2011)

Skarby renesansu: Jacobus Clemens non Papa Ego flos campi; Orlando di Lasso Veni dilecte mi; Nicolas Gombert Quam pulchra est; Jean Lhéritier Surrexit pastor bonus; Orlando Gibbons Hosanna to the Son of David; Thomas Tallis O Sacrum convivium; John McCabe Woefully arrayed; Thomas Tallis Why fum’th in fight; William Byrd Vigilate; John Sheppard The Lord’s Prayer; William Byrd In resurrectione tua; Orlando Gibbons I am the Resurrection and the Life; Robert Ramsey How are the mighty fall’n; Tomás Luis de Victoria O quam gloriosum; Sebastián de Vivanco Veni, dilecte mi; Rodrigo de Ceballos Hortus conclusus; Hieronymus Praetorius Tota pulchra es***

***

W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu oraz krótkim uzasadnieniem wyboru . Autor najciekawszego uzasadnienia otrzyma cenną nagrodę!

Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych.W tym tygodiniu był to zestaw sześciu atrakcyjnych albumów - wśród wykonawców znakomici polscy muzycy, m.in. Marcin Masecki, Rafał Gorzycki i Maciej Obara. A zdobył je pan Dariusz z miejscowości Pierściec.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

W mijającym tygodniu głosowali Państwo także na następujące koncerty:

K02

Posłuchaj fragmentu koncertu K02

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Alexander Liebreich, Xiao-Ming Han – róg (Katowice, Sala im. G. Fitelberga, 10.02.2006)

Luigi Dallapiccola Wariacje na orkiestrę, Wolfgang Amadeus Mozart Koncert Es-dur na róg i orkiestrę KV 447, Zoltan Kodály Koncert na orkiestrę, Ludwig van Beethoven I Symfonia C-dur op. 21

Na zróżnicowany program tego wieczoru złożyło się kilka utworów, w tym powstałe w 1954 roku Wariacje na orkiestrę Luigiego Dallapiccoli, będące opracowaniem cyklu utworów fortepianowych Quaderno musicale di Annalibera , poświęconego córeczce kompozytora. Pod batutą Alexandra Liebreicha zabrzmiał ponadto Koncert Es-dur Mozarta, wykonany przez chińskiego waltornistę Xiao-Ming Hana oraz Koncert na orkiestrę Zoltana Kodaly’a (powstały w 1940 roku na zamówienie Orkiestry Symfonicznej w Chicago) i pogodna I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena.

K03

Posłuchaj fragmentu koncertu K03

Nikolay Lugansky na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju (11.08.2011)

Fryderyk Chopin Nokturn Des-dur op. 27 nr 2, Nokturn F-dur op. 15 nr 1, Ballada f-moll op. 52, Scherzo E-dur op. 54, Barkarola Fis-dur op. 60, Preludium cis-moll op. 45, Franz Liszt Lata pielgrzymstwa (wybór), Etiudy transcendentalne nr 10 i 12, Valse oubliée Fis-dur, Sergiusz Rachmaninow Preludia (wybór)

To był jeden z najważniejszych koncertów 66 Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju. Znakomity rosyjski pianista Nikolay Lugansky gościł w Dworku Chopina nie po raz pierwszy i warto pamiętać, że należy do ulubieńców dusznickiej publiczności. Może nie tak entuzjastycznie reaguje na aplauz, jak choćby Alexander Gavrylyuk, ale zawsze odwdzięcza się słuchaczom za oklaski i uznanie. To artysta dystyngowany i zachowujący dojrzały dystans, a mimo to podczas tego recitalu pozwolił sobie Lugansky na wyeksponowanie pysznej pianistycznej wirtuozerii, szczególnie w dziełach Franciszka Liszta i Sergiusza Rachmaninowa. Ponieważ w roku 2011 przypadała 200 rocznica urodzin autora Etiud transcendentalnych , w programach wielu dusznickich recitali jego utwory zestawiane bywały z dorobkiem patrona Festiwalu. Podobnie uczynił Lugansky, wykonując i muzykę Chopina (ta część jego występu prezentowała się bardzo ciekawie), i właśnie Franciszka Liszta oraz „okraszając” utwory tych dwóch kompozytorów szczyptą preludiów Sergiusza Rachmaninowa.

K04

Posłuchaj fragmentu koncertu K04

Festiwal „Aksamitna kurtyna. Dni muzyki współczesnej pewnej Europy” (Lwów, 9.10.2006)

Marcin Bortnowski White Angels , Yrij Łaniuk Muzyka z księgi utajonych przestrzeni i elegie dla ptaka-świata, Sofia Gubajdulina Impromptu, Filip Matuszewski Concoction 2, Valentin Silvestrov Serenada, wyk: Jadwiga Kotnowska - flet, Janusz Wawrowski - skrzypce, Andrzej Bauer - wiolonczela, Agnieszka Kozło - fortepian, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy „Aukso”, dyr. Marek Moś.

Koncert drugiej edycji pamiętnego festiwalu stworzonego przez Andrzeja Chłopeckiego. Pierwsza Aksamitna kurtyna odbyła się w Krakowie w 2000 roku, kiedy Polska była jeszcze kandydatem do Unii Europejskiej. Tytułowa „pewna Europa” obejmowała w planie autora festiwalu kraje powoli znikającej żelaznej kurtyny, a celem była ich integracja przez wyjątkową w swej sile przekazu sztukę. Zamiana kurtyny żelaznej na aksamitną. 2. Festiwal Aksamitna Kurtyna odbył się w dniach 8–15 października 2006 roku we Lwowie i organizowany był wspólnie przez stronę polską i ukraińską. Jego ideą stała się integracja na linii Warszawa-Kraków-Lwów.

Program nosi piętno stylu Andrzeja Chłopeckiego – jego „komponowania” koncertów. Obok wielkich nazwisk – Sofii Gubajduliny czy wybitnego ukraińskiego kompozytora Valentina Sivestrova – także młodzi, wspierani przez Fundację Warszawskiej Jesieni i Ernsta von Siemensa. Piękna, oniryczna muzyka Białych aniołów Bortnowskiego i zamówienie krakowskiej Aksamitnej kurtyny – zjawiskowa Muzyka z księgi utajonych przestrzeni i elegie dla ptaka-świata Łaniuka, w interpretacjach wybitnych solistów i nienagannej orkiestry Aukso z Markiem Mosiem.

K05

Posłuchaj fragmentu koncertu K05

Mandolinista Avi Avital i klawesynista Shalev Ad-El na Festiwalu Mazovia Goes Baroque (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 8.11.2012)

Domenico Scarlatti Sonata d-moll na mandolinę i basso continuo K. 90, Roberto Valentini Sonata A-dur na mandolinę i basso continuo, Ludwig van Beethoven Sonatina c-moll na mandolinę i klawesyn WoO 43, Sonatina C-dur na mandolinę i klawesyn WoO 44, Johann Sebastian Bach II Partita d-moll na skrzypce solo BWV 1004 - Chaccona, Domenico Scarlatti Sonata G-dur na mandolinę i basso continuo K. 91, Antonio Vivaldi Sonata C-dur na mandolinę i basso continuo

Dwóch izraelskich muzyków Shalev Ad-El i Avi Avital to niezwykle dynamiczny duet: klawesyn i mandolina – instrument zapomniany przez kompozytorów właściwie od XIX wieku. Avi Avital z wielkim zaangażowaniem kształtuje nową tradycję mandoliny, nie tylko przez pełne wirtuozerii interpretacje, ale także ogromne zaangażowanie, radość gry i poszukiwanie nowego repertuaru.

Dużą zaletą bycia mandolinistą jest swoboda w kształtowaniu swojej drogi zawodowej . Pozwala to na rozwijanie kreatywnego myślenia - mówił w wywiadzie Avi Avital. Jednym z moich założeń artystycznych jest nadanie mandolinie nowego znaczenia i ukazanie jej jako instrumentu koncertowego. Ponieważ repertuar na mandolinę jest stosunkowo niewielki, robię transkrypcje wielu kompozycji, zamawiam także nowe utwory u kompozytorów współczesnych. Staram się w ten sposób zachęcić ich do poświęcenia mandolinie więcej uwagi, tym bardziej, że sam instrument, jak i technika gry bardzo się rozwinęły od czasów Vivaldiego. Sądzę również, że jest to ciekawe dla publiczności

Ciekawie i pasjonująco było też na ubiegłorocznym festiwalu Mazovia Goes Baroque, kiedy Avi Avital i Shalev Ad-El wykonali bardzo zróżnicowany program - już nie transkrypcje, ale utwory oryginalnie napisane na mandolinę i klawesyn - dzieła włoskich i niemieckich twórców XVII i XVIII wieku.

Zobacz więcej na temat: koncert konkurs MUZYKA
Czytaj także

Kantaty rodziny Bachów tryumfują

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2014 15:00
Tym razem w konkursie "Koncert za SMS" wybrali Państwo wrocławski występ The Monteverdi Choir i The English Baroque Soloists pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera z 2007 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zwyciężył hiszpański barok!

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2014 14:50
W kolejnej odsłonie konkursu "Koncert za SMS" wybrali Państwo występ zespołu Al Ayre Español na festiwalu "Mazovia goes Baroque" w 2011 roku.
rozwiń zwiń