A stworzył ich niemało, podobnie jak na scenie. Był aktorem charakterystycznym. W jednym z wywiadów powiedział: "Interesują mnie przede wszystkim ludzie mali, zagubieni w mechanizmie współczesnego świata, niepotrzebni. Wiecznie zakłopotani wszystkim, co ich otacza, niemal samym faktem swego istnienia, nieśmiali, zbędni ludzie - właśnie oni wzruszają mnie najbardziej". I te wzruszenia aktor potrafił przekazać odbiorcom Ale potrafił być też drapieżny.
Do zawodu aktorskiego przygotowywał się w Studiu dramatycznym Iwo Galla. Występował w Teatrze Wybrzeże, Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi, by wreszcie w 1953 roku trafić do zespołu Teatru Narodowego w Warszawie. Później był aktorem stołecznych teatrów: Polskiego, Ateneum, Powszechnego i Współczesnego. Do historii przeszły m.in. jego role: Baszmaczkina w "Płaszczu" wg Mikołaja Gogola, Smierdiakowa w "Braciach Karamazow", Pluszkina w "Martwych duszach" wg Gogola, Dantona w "Sprawie Dantona, Wassermana w "Locie nad Kukułczym gniazdem", Cześnika w "Zemście". Z filmowego dorobku artysty warto przypomnieć jego role w filmach Stanisława Barei i największą kreację - Rzeckiego w "Lalce".
W Teatrze Polskiego Radia mówiono o nim "Broneczek". Grał w słuchowiskach zarówno współczesnych, jak i w klasyce. Reżyser Zdzisław Dąbrowski nazwał go "Rembrandtem Teatru Polskiego Radia", ponieważ jego paleta kolorów, których używał w głosie, przydźwięków, gestów fonicznych, była bardzo bogata - jak przystało na mistrza. W audycji usłyszą Państwo fragmenty słuchowisk: "Drzewo" Wiesława Myśliwskiego, "Iwona. księżniczka Burgunda" Witolda Gombrowicza, "Biedni ludzie" wg Fiodora Dostojewskiego i "Grube ryby" Michała Bałuckiego.
***
Na audycję z cyklu "Radiowe kreacje mistrzów", w piątek (11.03) w godz. 21.30-22.00, zapraszają Iwona Malinowska i Joanna Godlewska.
mm