Opis |
Oprócz "klasyki" średniowiecza i renesansu, uznanych i dobrze obecnych kompozycji, w repertuarze Huelgas Ensemble wiele miejsca zajmuje muzyka przez niego odkrywana. Paul Van Nevel jako pierwszy zainteresował się niezwykłą i oryginalną twórczością Antoine'a Brumela czy muzyką dworu cypryjskiego w Nikozji zamawianą przez francuską rodzinę Lusignan. Fascynują go boczne drogi z dziejów muzyki, które nie prowadząc donikąd, bez kontynuacji, zaskakują nas dziwnością i odwagą eksperymentów. Jednym z takich obszarów jest nurt ars subtilior. Nevel ma niezwykły dar układania oryginalnych i inspirujących programów, zwracając uwagę publiczności na jakieś wybrane zjawisko. Przykładem słynny album Utopia Triumphans, pokazujący upodobanie renesansowych twórców do bicia rekordów i pisania polifonii na jak największą ilość głosów.
Muzykolog, dyrygent, kiedyś także flecista, jest autorem monografii dwóch cenionych przez siebie kompozytorów – Johannesa Ciconi i Nicolasa Gomberta, których twórczość wykonuje i nagrywa z Huelgas Ensemble. Ciągle poszukuje, co cieszy tym bardziej, że jego uwagę zwróciła także muzyka polska. W sezonie 2013-2014 przygotował program zbudowany z kompozycji Mikołaja Zieleńskiego, Marenzia i Krzysztofa Klabona - kolejnych szefów warszawskiej kapeli królewskiej - oraz utworów artystów związanych w jakiś sposób z Polską, z takimi miastami, jak Królewiec czy Gdańsk. Właśnie ten program zamówili organizatorzy słynnych brytyjskich Promsów, Huelgas Ensemble przedstawił go w Londynie w 2013 roku.
Nevel należy do pokolenia pionierów, którzy sięgając po dawny repertuar, wykonują jednocześnie żmudną pracę badawczą, analizują rękopisy i wszystkie dostępne źródła, starając się pokazywać muzykę w szerokim kontekście epoki, wskazując na jej powiązania z innymi dziedzinami sztuki i wydarzeniami historycznymi. Jest jednocześnie wielkim artystą, którego kreacje przekują i urzekają.
|