Historia Dawida Bajgelmana opowiedziana jest charakterystycznym brzmieniem Bester Quartet oraz polskich wokalistów jazzowych: Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa. O płycie rozmawialiśmy z szefem zespołu, akordeonistą i aranżerem Jarosławem Besterem.
Posłuchaj
12:21 PR2_wybieram_dwojke_2020_12_04-16-31-25.mp3 O płycie "Bajgelman. Get to Tango" rozmawiamy z jej twórcą Jarosławem Besterem (Wybieram Dwójkę)
- Bajgelman to postać bardzo zapomniana. Ja zetknąłem się z jego muzyką na przestrzeni ostatnich lat. Jedyny właściwie utwór, który można było usłyszeć w internecie to był skomponowany przez niego w 1934 roku "Grzech" w wykonaniu Wiery Gran i Adama Astona. Dopiero w 2018 r. miałem okazję zetknąć się z jego twórczością w sposób konkretny - opowiadał Jarosław Bester.
Wtedy to Miron Wajchert, pomysłodawca projektu, zaproponował stworzenie programu zawierającego kompozycje Dawida Bajgelmana. Miało być to związane z rocznicą likwidacji getta łódzkiego, ale też ze 130. rocznicą urodzin tego zapomnianego twórcy.
Źródło: Bester Quartet/PROLOG 30th Jewish Culture Festival: Bester Quartet & Grażyna Auguścik (PL/US) - Grzech / Sin.
Nie było to łatwe zadanie, bo kompozycje Bajgelmana zachowały się w formach szczątkowych. - Z pomocą kilku osób, wspólnymi siłami udało się zebrać w sumie 14 kompozycji, ale ostatecznie wybrałem 10, które zostały następnie przygotowane i zaaranżowane do tego koncertu - opowiadał gość audycji.
Bajgelman pisał w czasach międzywojnia utwory niezwykle popularne, śpiewane zresztą przez największe ówczesne gwiazdy choćby Adama Astona, czy Tadeusza Faliszewskiego, czy Wierę Gran. Pisał dla teatru i dla rewii, pisał też popularne wtedy tanga.
Czytaj też:
- Mamy również kompozycje, które powstały po wybuchu wojny i później także w łódzkim getcie. Tą płytą tworzymy obraz twórczości kompozytora, który żył w czasie normalnym, gdzie ludzie żyli, pracowali, cieszyli się z tego co wokół nich. I momentu, kiedy niestety ten sam człowiek znajduje się w zupełnie odmiennych okolicznościach tragedii, śmierci wokół i musi się z tym zmierzyć - mówił gość Dwójki. Przecież pamiętajmy, że od 1941 Bajgelman nie poddaje się i tworzy nadal, jest dyrygentem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Getta Łódzkiego i tak jakby się broni mimo wszystko, broni się przed tą opresją. Można powiedzieć, że jego twórczość na tej płycie jest pokazana w sposób przekrojowy.
W audycji Jarosław Bester zdradzał kulisy powstania płyty i okoliczności, które przyczyniły się do jej nagrania.
Koncert będzie do wysłuchania na stronach Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, w ramach prologu XXX Festiwalu Kultury Żydowskiej.
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadził: Jakub Kukla
Gość: Jarosław Bester (szef zespołu Bester Quartet, akordenista, aranżer)
Data emisji: 4.12.2020
Godzina emisji: 16.30