Prezes Instytutu Pamięci Narodowej wziął udział wraz z ministrem edukacji i nauki Przemysławem Czarnkiem w konferencji dla nauczycieli, dotyczącej nowego obowiązkowego przedmiotu szkolnego historia i teraźniejszość.
"To narzędzie zbuduje lepszą przyszłość w oparciu o prawdę"
- Bez najnowszej historii, bez interpretacji najnowszej historii, bez zrozumienia najnowszej historii nie jesteśmy właściwie w stanie zrozumieć dzisiejszej Polski, dzisiejszego świata. Co gorsza, nie jesteśmy w stanie podejmować świadomych decyzji, decyzji demokratycznych, decyzji może odległych od poczucia naszego serca, poczucia serca panów ministrów czy części z państwa, ale bez wiedzy o historii najnowszej nie możemy podejmować decyzji świadomie - powiedział Karol Nawrocki.
Wskazał, że "za sprawą przedmiotu historia i teraźniejszość w szkołach będzie można przyjrzeć się historii przez oczy wolnych ludzi w wolnym kraju". Jednocześnie zaznaczył, że nauka zawsze pozostaje dziedziną i materią otwartą.
- Jestem przekonany, że wśród państwa, wśród nauczycieli i wśród uczniów będzie wiele dyskusji i interpretacji naszej najnowszej historii i tego w nauce, w historii - myślę, że także w edukacji, oświacie - potrzebujemy. Różnica, drodzy państwo, będzie polegać na tym, że te dyskusje będą wynikiem dialogu w wolności - zaznaczył prezes IPN.
- Przeszłość żyje i może zostać przekazana kolejnym pokoleniom Polaków dzięki wam, dzięki nauczycielom, dzięki kuratorom oświaty. Dostajecie dziś państwo za sprawą tego przedmiotu do ręki narzędzie, które będzie miało wpływ na teraźniejszość i na przyszłość. Narzędzie, które w oparciu o przeszłość zbuduje lepszą przyszłość w oparciu o prawdę, lepszą Rzeczpospolitą i lepszy świat - podkreślił Karol Nawrocki.
"Historia i teraźniejszość"
Od 1 września 2022 r. w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia będzie wprowadzony nowy obowiązkowy przedmiot - historia i teraźniejszość. Zastąpi on wiedzę o społeczeństwie nauczaną w zakresie podstawowym, będzie obejmował zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz zagadnienia z historii najnowszej od 1945 r. do 2015 r.
Historia i teraźniejszość będzie wprowadzana sukcesywnie w kolejnych latach. Docelowo nauczana będzie w liceum w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie I.
Czytaj więcej:
nj