Kanon lektur. Jak nie zamęczyć arcydziełami?

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2015 19:00
- Skoro Polacy przestają czytać zaraz po zakończeniu edukacji, albo jeszcze w jej trakcie, znaczy to, że ich kontakt z książką w szkole ma charakter zniechęcający – mówił w Dwójkowej dyskusji o kanonie lektur Piotr Kofta.
Audio
  • Dyskusja o kanonie lektur szkolnych (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Co powinno decydować o dodaniu danej książki na listę lektur? I dlaczego uczniowie czytają coraz mniej?
Co powinno decydować o dodaniu danej książki na listę lektur? I dlaczego uczniowie czytają coraz mniej? Foto: Pixabay/domena publiczna

Lista książek obowiązkowych dla ucznia od kilku lat ulega licznym zmianom i przekształceniom (punktem wyjścia Dwójkowej audycji były zapowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej o reformie programowej polskiej szkoły). Jakimi zatem kryteriami należałoby się kierować przy układaniu kanonu: narodowe arcydzieła? a może nowości chętnie czytane przez młodzież?

W dyskusji również o wartości literackiej kłótni, o upolitycznianiu lekturowego kanonu oraz o tym, że lista lektur jest tak naprawdę nieważna.

**

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Bartosz Panek

Goście: prof. Marian Płachecki (prof. SWPS, kulturoznawca), Piotr Kofta (krytyk literacki), Krzysztof Masłoń (krytyk literacki, publicysta)

Data emisji: 1.12.2015

Godzina emisji: 18.00

jp/tj

Czytaj także

Najciekawsze lektury dla uczniów szkół podstawowych - wyniki akcji MEN

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2015 15:15
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało efekty inicjatywy "Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom".
rozwiń zwiń
Czytaj także

PiS proponuje powrót do "klasycznego kanonu lektur". Co to oznacza?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2015 11:50
Premier Beata Szydło zapowiedziała w swoim exposé, że "trzeba wrócić do pełnego nauczania historii i do klasycznego kanonu lektur".
rozwiń zwiń